003: Moois uit Milaan, Dutch Digital Design en achter de schermen bij TNW

003: Moois uit Milaan, Dutch Digital Design en achter de schermen bij TNW

25-04-2014 18:08 Laatste update: 28-04-2018 06:18

In de derde Bright Ideas veel Nederlands design, zowel digitaal als analoog en deel II in ons startup-drieluik.

Twee weken gaan zo voorbij: het derde nummer van Bright Ideas staat alweer voor je klaar. We zijn er elke twee weken op vrijdagmiddag, heb je wat inhoudelijks te lezen het weekend. Met Koningsdag maar een Koningsnacht ver weg moest deze editie wel een oranje tintje hebben, en da’s gelukt!

Ga naar Bright Ideas

Het mooiste uit Milaan

Milaan, met de Salon del Mobile elk jaar een feest van smaakvol ontwerp. Nederland is er bijzonder goed vertegenwoordigd, met bijzondere kunst als de haast levende Thermophores van Tim van Cromvoirt en de zelfgemaakte fossielen van Laura Lynn Jansen & Thomas Vailly. Onze design-kenner Ingeborg zette de mooiste ontwerpen op een rij.

Dutch Digital Design

Voor goed Nederlands ontwerp hoef je niet per se helemaal naar Italië, sterker nog: je hoeft je huis niet eens uit om het te vinden. In digitaal ontwerp zijn Nederlanders namelijk minstens net zo goed. Bert Hagendoorn weet dat als consultant voor creative agencies als geen ander, en haalt verschillende vooraanstaande Nederlandse webdesigners aan om alle kanten van Dutch Digital Design te bespreken.

Startup Scene II: Flirten voor geld

In het eerste deel van haar startup-drieluik besprak Bright-blogger Jody de motivatie die je nodig hebt om een startup te beginnen, in dit tweede deel gaat ze dieper in op iets minstens zo belangrijks: geld. "“Het is geen rocket science, maar het is wel fijn als je er dagelijks mee bezig bent en weet wat je doet. We zouden hier in Europa meer moeten investeren in technologische startups. Dit is de economie van de toekomst.”

De anti-Facebook

Jong en naïef zijn we na een jaar van Snowden-onthullingen al lang niet meer. Privacy is bij huidige sociale netwerken een illusie, wie niet wil dat zijn data verkocht wordt moet ergens anders naartoe. MyApollo is zo’n plek, een sociaal netwerk waar de sympathieke jonge Canadees Harvey Medcalf al twee jaar aan werkt. De twist: MyApollo bewaart je informatie niet zelf, maar verstuurt het via een zelf ontwikkeld peer-to-peer-netwerk. Slim, veilig en bovendien ongrijpbaar voor enge advertenties en geheime diensten.

Achter de schermen bij TNW

On-Nederlands groot, dat is The Next Web al een tijdje, om er maar eens een cliché in te gooien. Deze week verzamelden de meest vooraanstaande namen van de technologiewereld zich in de Westergasfabriek in Amsterdam voor alweer de negende editie van TNW Europe. Mede-oprichter Patrick de Laive neemt ons mee achter de schermen, naar het begin maar kijkt ook vooral vooruit.

Editor’s choice: Mujjo

Nog meer Neerlands glorie: de mooiste handschoenen, accessoires maar ook iPhone- en iPad-hoezen van zacht vilt en soepel leer koop je bij Mujjo. De producten worden ontworpen in een studio in Venlo, wij bieden de mooiste aan in onze Bright Store.

Abonneren?

Ons compacte online magazine verschijnt om de week en kost tijdelijk slechts 20 euro per jaar (daarna 24). Je kan je abonneren door eerst een gratis Bright Bunch-lidmaatschap aan te maken en daar een abonnement op Bright Ideas aan toe te voegen. Bright Ideas is te lezen op alle apparaten met een scherm en internet.

PS: Onder huidige en nieuwe abonnees verloten we een Google Glass! De uitslag wordt op 1 juni bekend gemaakt.

Ga naar Bright Ideas