16,5 miljoen euro voor Nederlandse reisstartup Travelbird

16,5 miljoen euro voor Nederlandse reisstartup Travelbird

06-05-2015 07:18 Laatste update: 28-04-2018 00:38

De Nederlandse reiswebsite Travelbird krijgt een investering van 16,5 miljoen euro. Het is de derde grote investering voor de startup.

Binnen vijf jaar van een paar naar 670 werknemers. Het is Travelbird gelukt. De startup uit Amsterdam is op dit moment actief in zeventien landen en biedt elke dag zes goedkope reisaanbiedingen aan. Het zijn veelal simpele reisopties, zoals een stedentrip, wijntour of een overnachting in een kasteel in Normandië. "Het slaat juist aan omdat het zo simpel is", aldus oprichter en directeur Sumen Jansma tegenover NRC Q.

De 16,5 miljoen euro is de derde grote investering voor Travelbird en gaat voor een groot gedeelte worden gebruikt voor de technologie achter de dienst. Reizen moet volgens Jansma zo simpel mogelijk worden: "Stel je boekt een reis naar Sicilië, dan wil je dat in onze app handige informatie over je bestemming te zien is. Dat hij je een pushbericht stuurt als het inchecken begint, dat je op een kaart bij aankomst automatisch ziet waar je huurauto staat, ga maar door."

Het grote verschil tussen Travelbird en andere reiswebsites, zoals het grote Booking.com of Tripadvisor, is volgens Jansma de curatie van zijn startup: "TravelBird is meer een curator die zelf de keuzes maakt. We willen wel beoordelingssystemen gaan gebruiken, maar op een andere manier."