38 :: Crowdsourcing for dummies

38 :: Crowdsourcing for dummies

10-02-2011 15:49 Laatste update: 29-04-2018 01:25

Erwin Blom is oprichter van The Crowds, een organisatie gespecialiseerd in social media. De persoon bij uitstek om een praktische handleiding voor crowdsourcing op te stellen met tips uit de praktijk.

DO'S

1. Stel je publiek centraal
Begin bij je publiek. Dat klinkt voor de hand liggend, lijkt een open deur, maar is het niet. Bedrijven en organisaties beginnen te vaak met hun eigen belang. Maar als je publiek actief wilt krijgen, moet je bij de doelgroep beginnen. Wie wil je betrekken, welke rol kunnen ze spelen, waar hangen de mensen online uit die je wilt inzetten? Wat is het bindend element dat ze hebben? Ken je publiek door en door en snap hoe je ze moet benaderen en aanspreken.

2. Stel heldere doelen
Wat wil je zelf bereiken? Als de crowd je source is, moet je duidelijk op een rij hebben wat je die crowd wil laten doen. Je kunt profiteren van kennisdeling à la Wikipedia of Quora, je kunt profijt hebben van samenwerken zoals The Guardian zijn lezers liet helpen bij het navlooien van declaraties van politici, je kunt gratis inhoud vergaren door het publiek foto’s in te laten sturen zoals NUfoto doet. Zet op een rij wat je wilt bereiken en wanneer dat voor jou een succes is. En als je een bedrijf bent, vraag je af wat je ermee wint. Zorgt het voor publieksbinding, genereert het extra inkomsten, speelt het een rol bij innovatie, of is het een vorm van kostenbesparing door outsourcing van werkzaamheden?

3. Zorg voor beloning
We hebben het over social media, maar kijk goed naar het individueel belang. What’s in it for me, zal iedereen zich afvragen van wie een handeling of betrokkenheid wordt verwacht. Mensen moeten er beter van worden. Beloning hoeft niet in de vorm van geld. Sterker nog, zelfs bij initiatieven waar een hoofdprijs op staat, is beloning niet de belangrijkste reden van actie. Status en reputatie zijn veel belangrijker motieven tot deelname dan geld. Mensen laten graag zien wat ze kennen of kunnen. Maak je publiek dan ook goed zichtbaar op de site. En lijstjes met meest actieve deelnemers of best gewaardeerde actievelingen, ze werken altijd.

4. Hou het simpel
Een drempel is snel te hoog op internet. Het moet op een site in één klap duidelijk zijn wat er te beleven valt en wat van het publiek verwacht wordt. Maak vragen en onderwerpen niet te groot, maar deel ze op in hapklare brokken. Zorg dat een kleine bijdrage ook waardevol is. Vele handen maken zwaar werk licht. In het Guardian-voorbeeld is het ook waardevol dat het publiek maar één bonnetje bekijkt en zegt of die declaratie wel of niet nader onderzocht moet worden. Want als duizend bezoekers dat doen...

5. Communiceer
Deel de resultaten, maak het publiek onderdeel van het succes. Zorg dat je laat zien dat het publiek belangrijk voor je is. Op de site, in een nieuwsbrief, via Twitter. Als je publiek actief wilt krijgen, een bijdrage wilt laten leveren, is continue communicatie over voortgang en resultaten, cruciaal. Vertel hoeveel werk er verzet is of hoeveel bijdragen binnen zijn, leg uit wat dat betekent en wat ermee wordt gedaan, zet je crowd in het zonnetje en zet je actieve deelnemers op een voetstuk!

DON’TS

1. Vind het wiel niet opnieuw uit
Ook al is social media en crowdsourcing nog relatief nieuw, het fenomeen heeft de afgelopen jaren enorm om zich heen gegrepen. Overal hebben zich groepen en groepjes gevormd rondom gemeenschappelijke problemen, passies en doelen. Het onderwerp kan zo klein of specifiek niet zijn of er bestaan communities, websites of LinkedIn-groepen rondom. Kijk eerst of je aansluiting kunt vinden bij bestaande groepen alvorens je zelf probeert een community te starten. Maak van het starten van een eigen site rondom een crowd geen automatisme. Er is al zoveel.

2. Denk niet dat het vanzelf gaat
Wie crowdsourcing, het betrekken van je publiek, ziet als simpele of goedkope manier van inhoud verzamelen of werk verzetten, vergist zich. Zet het middel niet in als bezuiniging, maar omdat je de kracht van je publiek wilt benutten. Dat het gevolg minder uitgaven is, prima. Maar kijk uit om dat het doel te maken. Daar prikt iedereen doorheen. Daarbij: een actieve community opbouwen kost tijd. Mensen activeren is een kwestie van lange adem. Eén voor één zieltjes winnen. Als je dat er niet voor over hebt, laat dan maar zitten.

3. Laat de crowd niet aan zijn lot over
Je ziet het zo vaak gebeuren; een bedrijf denkt ‘we beginnen een community’. Ze laten een kekke site bouwen en vinden dan dat het publiek zijn eigen weg maar moet vinden. Ze spelen zelf geen actieve rol, gaan niet op opmerkingen in, beantwoorden geen vragen, delen geen schouderkloppen uit. Laat als initiatiefnemer van een crowdsourceproject zien hoe belangrijk je het initiatief vindt door zelf actief te zijn. Initieer, reageer, motiveer. Wees onderdeel van de community.

4. Denk niet dat je de baas bent van je community
De site die je hebt kan van jou zijn, de community die je probeert te vormen of die al bestaat laat zich niet controleren. Groepsgedrag is onvoorspelbaar, welk onderdeel of welke functionaliteit van een site populair wordt, is vaak verrassend. Timmer je project dan ook niet te dicht in de bouwfase, maar beweeg mee met je publiek. Stel verder gedragsregels op, daar is niks mis mee, maar realiseer je wel dat de community niet van jou is. Als mensen zich onvoldoende gewaardeerd voelen of als de sfeer en toon ze niet aanstaat, zijn ze snel gevlogen. Stel je in dienst van je community.

5. Maak van betrokkenheid geen gimmick
Natuurlijk, het kan heel goed dat je als site een tijdelijk actieve rol van je publiek verwacht bij het uitzoeken van zaken of het opsporen van feiten. In dat soort gevallen heeft een project een begin en een eind, een kop en een staart. Dat kun je heel goed duidelijk maken. Maar vaak zie je ook een community gestart worden die langdurige verbondenheid rondom een onderwerp suggereert, maar later een tijdelijk belang blijkt te dienen. Ik herinner me een community over liefde rondom tv-programma Café De Liefde waar de initiatiefnemers de interesse verloren na afronding van de tv-serie. Tijdelijke communities, het kan, maar maak doelen en levensduur van meet af aan heel duidelijk.

TOOLS

1. Vertel
De basis van social media blijft het weblog met zijn eenvoudige publicatiemogelijkheden en laagdrempelige reactieopties. Een blog kan prima functioneren als plek om kennis en kunde te delen. Bezoek bijvoorbeeld Eerste Hulp Bij Plaatopnamen van Niels Aalberts en zie hoe hij de muziekcases als bijen op honing aantrekt door zelf zijn kennis te delen. Hij begint als verteller, maar brengt daarmee een groep bij elkaar. Wordpress is een goede opensource-tool om mee te bloggen, maar Web-log of Blogger of Squarespace kunnen evengoed hetzelfde doel dienen. En de afgelopen jaren zijn Posterous en Tumblr aan een snelle opmars bezig. En na bloggen kwam natuurlijk microbloggen. Twitter is ideaal om de kennis en kunde van een publiek te benutten. Een permanente vraagbaak of brainstormomgeving.

2. Breng bij elkaar
Waar zit je publiek? Breng mensen daar bij elkaar. Of het nu LinkedIn, Facebook of Hyves is, ze bieden allemaal de mogelijkheid om groepen te starten rondom onderwerpen. Een technisch eenvoudiger manier van crowdsourcen is er niet. De functionaliteiten van die sites nemen alleen maar toe. Van stemmen tot vraag-antwoord-opties. En als je liever zelf een specifieke community op een eigen domein start kan dat natuurlijk ook met content management systemen als Drupal en Wordpress of een online dienst als NING.

3. Extern, maar ook intern
Bedrijven en organisaties kijken eerst naar buiten als het om crowdsourcing gaat. Maar begin intern. Hoeveel kennis en kunde is er wel niet binnen een organisatie aanwezig en hoe slecht wordt die niet benut? Yammer kan bijvoorbeeld prima functioneren als interne Twitter-variant om simpel vragen te kunnen stellen en antwoorden op te kunnen halen. Basecamp is een andere optie om online de breinen te pikken. En Google is gemaakt om samen te werken, samen te denken en te doen. Intern is enorm veel winst te halen. Het aantal tools dat hiervoor is ontwikkeld is enorm groot.

4. Zoek
Actief vragen en betrekken is een manier om aan crowdsourcing te doen, maar monitoren wat er gezegd en gedaan wordt is een andere methode. Natuurlijk profiteren de meesters van Google Search daarvan, maar ook Twitter Search is hier krachtig voor. Stel slimme zoekopdrachten samen om zo op de hoogte te zijn actuele zaken en meningen over de onderwerpen die je boeien. Maak daarnaast lijsten aan van deskundigen op jouw terrein en volg wat hen bezighoudt. Aggregeer en selecteer en profiteer van de kennis van de crowd.

5. Onderzoek
Waar vroeger een onderzoeksbureau moest worden ingehuurd, kan iedereen nu zelf zijn vragen aan een publiek stellen en zijn kennis en inzichten ophalen. Voor weinig kun je bij SurveyMonkey een vragenlijst opstellen met goede analysetools, maar voor niks kun je ook Google Forms inzetten. De antwoorden lopen mooi in een spreadsheet van Google Docs binnen en de analyse of de verdere research kan beginnen. Natuurlijk, wetenschappelijk zijn de onderzoeken niet zomaar, maar voor indicatief resultaat prima te gebruiken. UserVoice en Get Satisfaction zijn andere gereedschappen die zich goed lenen voor betrekken van het publiek. Voor productinnovatie, voor creatie, voor redactie. Laat mensen met voorstellen komen, geef anderen de opties daar op te stemmen en ga aan de slag met voorstellen en ideeën.

Tekst: Erwin Blom