41 :: Startups.nl

41 :: Startups.nl

29-08-2011 10:58 Laatste update: 28-04-2018 22:19

Sillicon Valley? Bangalore? Hier in Holland timmeren start-ups net zo hard aan de weg. Vier voorbeelden van  ondernemingen waar we nog veel van gaan horen.


Skylin.es

Geen foto’s delen, maar vinden. Martijn Pannevis werkte vorig jaar samen met investeerders Michiel Frackers en Koen Verhagen aan een photosharing-app. Maar opboksen tegen het populaire Instagram zag het trio niet meer zitten. ‘Daarom bouwde ik in enkele nachten het eerste prototype van een dienst die getweete foto’s indexeert en vindbaar maakt.’ Maarten den Braber, een kennis uit de mobiele wereld, voegde zich bij het team. Skylin.es lanceerde in mei op een Amerikaans congres van Techcrunch. Naast een site zijn er apps voor iPhone en Android. Daarmee zijn foto’s op tal van diensten en netwerken, waaronder Twitpic, Yfrog, Photobucket en Mobypicture, te doorzoeken. ‘Mobiel delen van foto’s explodeert. We indexeren al 1 miljoen foto's per dag’, vertelt Den Braber in het kantoor op het Rokin, met uitzicht op de Amsterdamse skyline.

Skylin.es breng fototrends al goed in beeld, van wereldnieuws als het Noorse terreurdrama tot memes als ‘owling’. Verder toont Skylin.es foto’s uit de buurt, of alleen die van bekenden. De start-up verfijnt zijn PictureRank-algoritme om nog sneller belangrijke foto’s en fototrends te ontdekken. Dat is geen sinecure: bij maar 4 procent van de foto’s staat een locatie, bij 16 procent staat een hashtag. ‘De laatste vijf weken steeg het aantal foto's met 17 procent. Maar de fotomarkt is door alle apps en netwerken erg gefragmenteerd. Wij brengen dat samen’, aldus Pannevis.
Voor inkomsten zijn site en apps minder belangrijk. Geld moet voornamelijk komen van verkopen van data en widgets aan uitgevers. Nieuwssites, uitgevers en bloggers kunnen bij Skylin.es-widgets afnemen die de beste foto’s rond een onderwerp weergeven. In die widgets, die werken op basis van trefwoorden of locaties, staan mogelijk ook advertenties. Twee grote Amerikaanse tv-netwerken en een telecombedrijf hebben interesse. In de VS krijgt de start-up hulp van Mark Bernstein, die aan de wieg van CNN.com stond. ‘Dit jaar bouwen we de techniek, volgend jaar verbeteren we het product en in 2013 komt de business van de grond’, zegt Den Braber.
De ambities zijn groot. ‘Google laat real-time search nu liggen. Onze timing is goed. We willen geen klein bedrijf opzetten, maar op ons terrein de beste ter wereld worden.’ Pannevis: ‘Het is best een gok. Het is alles of niets.’ Het eerste succesje is binnen: Skylin.es haalde de finale van de Vodafone Mobile Clicks-wedstrijd met 150 duizend euro als hoofdprijs.

Kuvva
‘We willen lege, dode ruimtes omtoveren in creatieve ruimtes’, vertelt trendblogger Nalden in een kantoor aan de Amsterdamse gracht, waar ook zijn andere start-up WeTransfer zit. Met ‘ruimtes’ bedoelt hij: bureaubladen op computers, wallpapers op tablets of telefoons en achtergronden op profielpagina’s of blogs. Dagelijks pusht Kuvva naar die virtuele ruimtes een nieuw high-res beeld, ingediend door illustratoren, fotografen, designers en kunstenaars. ‘Elke dag krijg je een verrassing.’ Het idee ontstond volgens mede-oprichter Damian Bradfield uit frustratie over online reclame. ‘Banners zijn nog steeds vooral irritant. Er is nog steeds geen online variant van een mooi billboard of een backcover van een tijdschrift. We willen laten zien dat adverteren op internet ook cool en mooi kan.’ De Brit woont al vijf jaar in Amsterdam en werkte jarenlang bij een internationaal reclamebureau.

Kuvva bouwt voort op het adverteren met high-res achtergronden op Nalden.net en WeTransfer, dat maandelijks 5,5 miljoen gebruikers telt. Tientallen bekende merken, waaronder veel elektronicamerken, hebben al full screen geadverteerd. ‘We halen soms doorklikratio's van 3,5 procent, absurd hoog’, aldus Nalden. ‘Creatieve uitingen op Kuvva kunnen ook advertenties zijn, maar wij zorgen dat het van hoge kwaliteit blijft en blijft passen. Een Albert Heijn hoeft niet aan te kloppen.
Kuvva's introductie verloopt in fases. Dat advies kregen Nalden en Bradfield van Werner Vogels, technisch directeur bij Amazon.com. ‘We wilden alle apps tegelijk lanceren, nu doen we het stapje voor stapje. Dat was een goede tip’, aldus Bradfield. In april startte Kuvva op Twitter-profielpagina’s, in juni volgde de desktopsoftware en eind deze zomer verschijnt de Android-app. Ook wil Kuvva op Tumblr en andere weblogplatforms actief worden. Bloggers die hun achtergrond ter beschikking stellen kunnen straks meeverdienen aan advertentie-inkomsten. Kuvva verdient ook aan gesponsorde plekken in zijn database en omzet uit webshops die creatieven kunnen openen. Aan animo onder creatieven geen gebrek, aldus Nalden. ‘We hebben een wachtrij. Musea en galeries tonen ook veel interesse.’
Kuvva is voor Nalden en Bradfield maar de eerste in een reeks start-ups die ze met hun bedrijf Present Plus willen opzetten. Bradfield: ‘Volgend jaar willen we met Kuvva winst draaien. Dan gaan we met onze volgende start-up verder.’ De plannen liggen al klaar. ‘Wat het wordt, zeggen we nog niet.’

Lifelapse
Van de collegebanken naar aandacht op grote sites als Wired en Techcrunch en mailtjes van durfkapitalisten. Dat overkwam Jeroen Bos, Tom Klaver en Glenn Wolters, studenten communicatie en mediadesign aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, in januari. Met weinig meer dan een site met het concept wisten de drie al de aandacht te trekken. ‘We hadden meteen vierduizend aanvragen voor invite-codes, maar de app was nog helemaal niet af. We moesten ook nog maandenlang stage lopen’, vertelt Jeroen Bos. In juni volgde de lancering van de Lifelapse-app , en een speciaal tasje voor om de nek, waarin de iPhone past. De app maakt elke 30 seconden een foto van het uitzicht en kan zo automatisch een filmpje genereren. De app werkt energiezuinig en houdt het zeker acht uur lang vol.

‘De inspiratie komt van de beweging Quantified Self, waarbij mensen zoveel mogelijk over hun leven vastleggen en meten om zo iets te leren en dingen te herinneren’, aldus Bos. Een allesomvattende app om het leven te registreren bleek te ambitieus. ‘We zijn verder gegaan met het video-idee. Er zijn al speciale camera’s die alles vastleggen, maar die zijn duur en onhandig. Terwijl je je iPhone altijd bij je hebt. Andere timelapse-apps zijn te ingewikkeld en niet gericht op de hele dag fotograferen.’ De ‘missing link’ was de Lifelapse Pouch, het tasje waar de iPhone heel strak inpast. ‘De eerste versies heb ik samen met mijn moeder van een oude spijkerbroek gemaakt.’ De tasjes kosten 10 euro per stuk. Lifelapse heeft er enkele honderden van verkocht. De app, die 79 eurocent kost, is zo’n 1500 keer gedownload. Ook de bekende Amerikaanse rockband Incubus wilde via Lifelapse zijn tournee vastleggen, maar Lifelapse had pech. ‘De tasjes kwamen te laat aan. Balen, natuurlijk.’
Bos, Wolters en Tom Klaver werken nog aan verbeteringen in de app. Zo is de snelheid van afspelen te veranderen, kan hij over- of onderbelichte foto’s detecteren en wordt delen op sociale netwerken makkelijker. Ook statusupdates en locatiecheckins komen erin. ‘We maken al wat winst, want er is vooral veel tijd in gaan zitten.’ Een opvolger is ook al in de maak. Dat wordt volgens Bos ook een app voor het herbeleven van ‘belangrijke momenten’.

Roamler
‘Het gaat onze gebruikers niet alleen om het geld, er is ook een spelelement, waarbij creativiteit wordt beloond’, zegt Martijn Nijhuis, mede-oprichter van Roamler. Met die iPhone-app kunnen gebruikers opdrachten uitvoeren voor bedrijven, onder meer in ruil voor geld. Ruim duizend mensen doen al mee. ‘Niet alleen studenten, allerlei soorten mensen’, stelt de andere oprichter, Wiggert de Haan. De twee kwamen op Roamler toen ze voor een klant werkten die overal in het land met straatinterviews het effect van buitenreclame checkte. Zou een iPhone-app geen alternatief hiervoor kunnen zijn? ‘Het was eind december, maar het idee liet ons niet los. We zeiden: als jij het niet doet, dan doe ik het.’ Ze deden het samen en een halfjaar later was de app klaar.

Apple is een van de eerste klanten, die Roamler-gebruikers winkels van premium resellers laat bezoeken. Heineken laat Roamlers de schuimkraag van getapte pilsjes fotograferen. De gemeente Amsterdam vraagt om foto van graffiti in de stad die behouden zou moeten blijven. Naast dit soort praktische en brandingopdrachten zijn er ook creatieve karweitjes, zoals het fotograferen van onbekende mooie stukjes Nederland of maatschappelijke missies, zoals het melden van gevaarlijke kruispunten. Een deel van de opdrachten is onbetaald en dient om punten te scoren. ‘Hoe meer punten een gebruiker heeft, hoe hoger het level van de opdrachten dat hij aankan.’ In plaats van een simpele foto van hoe een product in een schap ligt, wat vaak 2 euro oplevert, kan hij bijvoorbeeld later twee winkelvestigingen vergelijken, goed voor zo’n 8 euro. De Haan: ‘Nu zitten elf man in level 3 en eentje zelfs in level 4. Die ene zouden we moeten aannemen, zo fanatiek is hij.’
Met een investering van een half miljoen euro op zak wil Roamler nu uitbreiden naar het buitenland. Eerst is Engeland aan de beurt, waar al concurrent Field Agent actief is. De Haan: ‘Zij zijn alleen op geld verdienen gericht. Wij willen ook een community zijn en sturen daarom vaak persoonlijke reacties terug aan deelnemers.’ Later dit jaar kunnen gewone mensen ook opdrachten uitzetten via Roamler voor kleine bedragen. ‘Wil je bijvoorbeeld weten wat er in een restaurant in een andere stad op de menukaart staat, dan kan je een Roamler-lid vragen dat te fotograferen.’

Beeld: Milan Vermeulen Tekst: Tonie van Ringelestijn