5 vragen over waterstofauto's
Vorige week spraken we dr. René van Doorn. Een waterstofspecialist in dienst bij Audi. Hij geeft antwoord op 5 prangende vragen.
Dieselgate maakt nog maar eens duidelijk dat de rek eruit is in de ontwikkeling van diesel- en benzineauto's. We moeten zuiniger van A naar B en dat betekent omzien naar alternatieve vormen van transport en kracht. Wij stelden 5 vragen aan dr. René van Doorn van Audi over de mogelijkheden van waterstof.
1 Wat is waterstof?
Waterstof staat chemisch bekend als H2. Twee waterstofatomen aan elkaar. In de natuur komt die combinatie niet voor. Het wordt gemaakt met elektrolyse. Daar is energie en water voor nodig.
We spraken dr. René van Doorn
2 Is het maken van waterstof slecht voor het milieu?
Dat ligt er grotendeels aan waar de energie vandaan komt. Het is mogelijk om een elektrolyse installatie te maken op zonne- of windenergie. Bovendien kunnen pieken in het stroomnet opgevangen worden door ze op te slaan in de vorm van waterstof. Een gat in de grond ontstaan door gaswinning kan bijvoorbeeld hergebruikt worden op deze manier.
3 Opfikken of energie van maken?
BMW maakte eens een waterstofauto waarin de waterstof verbrand werd net als benzine. Dr. van Doorn legt uit dat het rendement daarvan laag is en de temperaturen in de auto sterk oplopen. Waterstof omzetten naar elektriciteit is een meer efficiënte manier om auto's aan te drijven.
4 Is het opslaan van waterstof niet veel te duur?
Waterstof wordt opgeslagen onder een druk van 700 bar, dus dat levert wel een kostenpost op. Maar bij grotere aantallen waterstofauto's moet de aanschafprijs vergelijkbaar zijn met een hybride model.
5 Kunnen alle elektrische auto's met accu's richting schroothoop?
Nee, zeker niet. Beide technieken hebben voordelen. Waterstofauto's kunnen in drie minuten bijgetankt worden, maar auto's op accu gaan efficiënter met hun energie om. Elke techniek heeft zijn eigen ideale gebruiksscenario's.