AD blundert met nieuwe site

AD blundert met nieuwe site

9 september 2009 om 10:47
Laatste update: 29 april 2018 om 09:08

Flater van AD: alle oude links die Google heeft geïndexeerd, werken niet meer.

AD.nl is vernieuwd. Je kunt zeggen wat je wilt over de layout en strategie (afgekeken van hln.be en mikkend op snacknieuws met seks en geweld), maar mijn hemel, wat een slordige overgang naar een nieuw systeem. Het hele archief werkt niet meer. Geen enkele door Google geïndexeerde link behalve AD.nl zelf stuurt je nog door naar de juiste pagina met een 301-redirect.

Dit is een flater van gigantische proporties. Een krantensite haalt zoals elke website het leeuwendeel van zijn bezoekers via Google - die staan nu voor een dichte deur en moeten opnieuw hun artikel zoeken. Omdat oude pagina's niet doorlinken naar de nieuwe plek, zorgt dit voor een gigantische afstraffing door Google. AD.nl moet dan zijn posities in Google opnieuw opbouwen - net als al het internetverkeer dat er vanaf komt.

Terwijl het zo eenvoudig had kunnen zijn. De belangrijkste pagina's zijn eenvoudig door te linken, maar het is ook wel te programmeren dat oude url's van afzonderlijke nieuwsartikelen automatisch doorlinken naar hun nieuwe respectievelijke locaties. Het feit dat zelfs de eenvoudige links niet meer werken bewijst dat waarschijnlijk gewoon niemand hierover heeft nagedacht.

Sowieso kun je twijfelen over de internetstrategie van het AD: het schijnt geen internetredactie meer te hebben en plaatst op de website voornamelijk berichten van het Belgische HLN, aangevuld met ANP-content.

Update: met dank aan Martijn Kleppe: ook de RSS-feeds van subpagina's werken niet meer en geven nu algemeen nieuws door. Zie de Twitter-account @adrotterdamstad die ik zelf ooit heb aangemaakt, welke gekoppeld was aan de RSS-feed van nieuws uit Rotterdam, die nu slechts algemeen nieuws doorgeeft. Officiële AD-Twitter-accounts als @adrotterdam en @adgroenehart (met vermoedelijk 1000+ abonnees per editie) zijn verdwenen. Het AD heeft de banden met vele duizenden abonnees doorgesneden. Dit is geen flater, dit lijkt meer op digitale zelfmoord.

Update 2: Jochem Geerdink wijst op de rare pagina-opbouw van artikelen. Helemaal onder elk artikel en de reacties (bv hier) wordt nog even een gigantische lijst nieuwsartikelen uitgelezen. Wat hij zegt: 'dom, vervelend, onnodig memory-/bandbreedteverbruik en zoekmachinevervuiling'.

Update 3: @adwords wijst erop dat de lokale RSS-feeds zijn verdwenen.

Update 4: Jaap den Ouden, voormalig AD-stagiair die daar de Twitter-accounts heeft opgezet, schat het aantal abonnees lager in. Hij zegt: 'Ik heb idd zojuist de twitteraccounts gedeleted vanwege de foute links. Ik heb er verder geen contact mee gehad met het AD zelf. Ze waren er nooit in geïnteresseerd. Als ze contact opnemen over de accounts kan ik ze simpel weer activeren.'

Alleen @ADonline bestaat nog, met 289 followers. Opvallend weinig, omdat mijn eigen @ADrotterdamstad 590 volgers heeft. Of 'had' - want die account ga ik zo ook verwijderen, aangezien AD geen nieuws uit Rotterdam meer doorgeeft...

Update 5: AD is wakker geworden en is bezig met handmatige redirects van belangrijke pagina's; AD.nl/rotterdam linkt nu bijvoorbeeld door. Er wordt echter de verkeerde soort redirect gebruikt: een 'meta-refresh' in plaats van een eenvoudige 'permanent 301 redirect'. Dit laatste type zegt duidelijk tegen Google wat de nieuwe locatie van de geïndexeerde pagina is, zodat de reputatie bij Google behouden blijft (dank aan SEO-specialist Ramon Eijkemans die mij tipte). Nog iets beter je best doen, jongens!

Update 6: Koen van Gestel (AD) zegt tegen NU.nl: 'Als je verhuist van de ene naar de andere woning komt er ook nog post aan op het oude adres'. Dat is nou een prima metafoor: TNT heeft daarvoor de verhuisservice. Voor normale mensen al vanzelfsprekend, voor grote organisaties helemaal. Wanneer je per dag duizenden belangrijke poststukken krijgt en vergeet om ze met een eenvoudige, goedkope handeling te laten doorsturen naar je nieuwe adres, is het woord 'flater' nog een understatement. (Zie ook Marketingfacts.)

Lees meer over:

Deel via