Advertenties in newsfeed Facebook

Advertenties in newsfeed Facebook

21-12-2011 09:29 Laatste update: 28-04-2018 19:13

In het nieuwe jaar gaat Facebook gesponsorde berichten in zijn nieuwsstroom tonen.

De advertenties worden voorzien van de tekst 'sponsored' en gebruikers zullen niet meer dan één advertentieverhaal per dag in hun newsfeed tegenkomen, zo meldt Techcrunch. Er bestaat geen mogelijkheid om alle gesponsorde berichten te blokkeren, maar gebruikers kunnen de advertenties wel wegklikken.

Vanaf 2006 toonde Facebook ook al gesponsorde berichten in de newsfeeds van gebruikers. Het sociale netwerk besloot daar echter in 2008 weer mee te stoppen. De advertenties stonden sindsdien alleen maar aan de zijkant van de pagina's.

Dat Facebook vanaf januari nu toch weer advertenties in de nieuwsstroom gaat plaatsen, valt vermoedelijk niet los te zien van de beursgang die hoogstwaarschijnlijk in 2012 gaat plaatsvinden. Met advertenties in de nieuwsstroom boort Facebook ongetwijfeld een nieuwe lucratieve inkomstenbron aan.

Dat laatste is niet onbelangrijk aangezien de omzet van Facebook dit jaar vrijwel zeker lager uitvalt dan waarop menigeen had gehoopt. Gawker meldde vorige week op gezag van een bron bij het bedrijf dat Facebook in de eerste negen maanden van dit jaar 2,5 miljard dollar omzette. Algemeen werd er op gerekend dat Facebook dit jaar 4 miljard omzet zou draaien. De vraag is of dat nog gaat lukken.