Bang om je mening te uiten door Twitter?

Bang om je mening te uiten door Twitter?

27-08-2014 14:57 Laatste update: 28-04-2018 04:14

Zorgen sociale media ervoor dat mensen minder snel geneigd zijn een afwijkende mening te debiteren?

Het is een bekend psychologisch verschijnsel: als iemand met een groep mensen aan een tafel zit die allemaal mening A verkondigen, is diegene minder snel geneigd om daar tegenin te gaan en voor B te pleiten. Ook als hij toch echt mening B is toegedaan.

Op Facebook en Twitter werkt dat net zo, zo blijkt uit onderzoek van Pew Research: ook online houden mensen hun mond als ze denken dat ze een afwijkende mening hebben. De ‘spiral of silence’ die irl bestaat, blijft op sociale media gewoon intact.

Pew Research concludeert dat op basis van interviews met 1801 Amerikanen naar aanleiding van de onthullingen van Snowden: een gebeurtenis waarover in de Amerikaanse samenleving grote verdeeldheid bestaat.

Mond houden

Hoe de mensen die je op je werk of in je omgeving over bepaalde zaken denken, beïnvloedt of je je daarover vrijelijk op sociale media durft te uiten, zo ontdekten de onderzoekers. Als je in een sociale omgeving verkeert waar veel mensen het met je oneens zijn, ga je je mening niet opeens wél op Twitter of Facebook geven.

“De uitkomsten van het onderzoek in de kwestie-Snowden laten zien dat sociale media geen nieuw platform bieden voor mensen die anders hun mond zouden hebben gehouden”, concluderen de onderzoekers dan ook.

Mogelijk beïnvloeden sociale media ook wat we aan de lunchtafel of op verjaarspartijtjes durven te zeggen. Als je op sociale media ziet dat veel mensen Snowden een landverrader vinden, zul je in gesprekken met familie of vrienden ook minder snel verkondigen dat hij een held is, vermoeden de onderzoekers. Helemaal vast staat dat overigens niet: de data wijzen weliswaar in die richting, maar tonen dat niet onomstotelijk aan.