Brights Duurtest Elektrisch Rijden: week 4

Userpica

Vandaag op de agenda: laden. Waar, hoe, hoe lang? En ook: punt rondvraag.

Ik laat zoveel mogelijk mensen in de Nissan Leaf rijden om second, third and twenty-fifth opinions te krijgen. Tot op gisteren niets dan lof voor de auto. Stil, soepel, comfortabel. Als een Citroën DS van de 21e eeuw. Van de binnenkant dan. Zaterdagavond kreeg ik de eerste echte review. Vriend Gerard wilde van Winsum naar Heerenveen. Zo'n 80 kilometer. De auto was niet helemaal vol, maar gaf 118 kilometer aan. Aangezien het én koud was én er een snelweg naar Heerenveen loopt, waarschuwde ik hem de range in de gaten te houden. Hij was Groningen nét voorbij, toen hij nog maar 50 kilometer bereik over had. Stress in de tent. Vriendin in paniek. Maar Gerard was niet voor één gat te vangen en zette de blower uit, ging 85 rijden en kwam met nog 6 kilometer over op de plaats van bestemming.

Toen hij gisteravond de auto terug kwam brengen verwachtte ik dan ook een in razernij ontstoken, gefrustreerde Sinterklaasvierder te moeten verwelkomen en kalmeren. Maar niets van dat alles. 'Op de terugweg was hij helemaal vol. Toen hebben we zonder al te veel op te hoeven letten terug kunnen rijden'. Nog steeds moest hij ruim onder de 120 blijven om met dit koude weer de 80 kilometer te kunnen halen. 'Tien minuten eerder weg, dat maakt niet zoveel uit. Toen ik aankwam had ik nog 35 kilometer over', waren zijn woorden. 'En wat een heerlijke auto.'

Had ik voor de drie maanden thuistest een thuislader aan de muur gekregen (een kleine duizend euro inclusief installatie), dan was de auto volgeweest voor vertrek. Via een 220V stopcontact doet de auto (vanaf hélemaal leeg) 12 uur over het laden, terwijl een thuislader dat in 8 uur redt. Koop je een elektrische auto, dan is een thuislader dus een absolute must.

Naast thuisladers heb je gewone oplaadpunten en snelladers (te vinden via allerlei apps en het informatiesysteem in de Leaf). De gewone oplaadpunten worden door de stichting e-laad in Nederland neergezet. Elke gemeente heeft recht op een gratis paal per 10.000 inwoners. Als eigenaar van een elektrische auto kun je met de stichting e-laad je gemeente aanschrijven, maar oplettende ambtenaren kunnen dat ook zelf doen. De gemeente Zuidhorn, hier iets verderop, heeft een paal voor het gemeentehuis laten zetten en eentje op de P&R een dorpje verderop. In Winsum, waar ik woon, vertelt de ambtenaar dat ze bij de herinrichting van het stationsplein 'overwegen een paal te plaatsen'. Zelfs gratis is soms geen aanleiding om door te pakken.

Toen ik contact zocht met de gemeente Groningen om te vragen waarom daar nog helemaal geen laadpalen staan, bleek dat er wel degelijk enkele palen zijn, maar allemaal op privéterrein. In de meeste apps verschijnen ze dan niet. Profile Tyrecenter en de Rabobank hebben bijvoorbeeld oplaadpalen staan. Het infosysteem van de Nissan vindt de palen overigens wel. De ambtenaar die voor de gemeente Groningen de coördinatie van de laadpalen voert, legt uit waarom zij nog niet in zee zijn gegaan met stichting e-laad: 'De voorwaarden van de plaatsing is op dit moment nog niet transparant genoeg. Wie is er verantwoordelijk als ze stuk gaan bijvoorbeeld?' Begrijpelijkerwijs willen zij dat boven water hebben. Het betekent wel dat de laadpaaldichtheid in het Noorden, Zuiden en Oosten van Nederland laag is.

Binnen de randstad is dat probleem veel kleiner. Bovendien, daar vind je de snellaadpalen, waar je in 15 minuten je auto van 80% leeg weer volgooit. Ze zijn overigens niet zo 1-2-3 te vinden. Alleen de site van Leafplan geeft duidelijk aan waar ze staan. Het effectieve bereik van je auto wordt verdubbeld.

Toen ik een persbericht kreeg dat BP weer een aantal snellaadpalen gaat plaatsen, deed ik dan ook een klein sprongetje. Maar uiteraard: twee in Utrecht, één in Rotterdam. Dat gaat niet harder omdat een snellader zo'n 80.000 euro kost. Dat is ook de reden waarom niet elke Nissan-dealer een paal voor de deur heeft. Alleen zij die de investering aandurven, mogen de Leaf verkopen van Nissan. Of die investering uitkan, is nog de vraag, maar de tekenen zijn goed. Nissan verkocht wereldwijd al 20.000 Leafs . En als de getunede Nismo-variant uitgebracht wordt, is er een hele nieuwe doelgroep te interesseren voor elektrisch rijden.

Na een maand elektrisch rijden ben ik hopelijk ook in staat jullie vragen te beantwoorden. Dus kom maar op in de comments, dan beantwoord ik ze volgende week.

Zie alle artikelen uit de reeks Brights Duurtest Elektrisch Rijden.

door Rutger Middendorp, 06-12-2011 10:50 14 reacties, 2842 views

Pansek, 2 jaren geleden
afbeelding van Pansek

Ik zou me er goed mee kunnen redden. Helaas kost de Leaf 4 Panda's. Uiteraard kun je de auto qua comfort en ruimte niet vergelijken, maar een Panda volstaat. Zodra er elektrische auto's komen met hetzelfde prijsniveau wordt het voor mij interessant.

Tot dan lees ik met veel plezier je ervaringen.

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Het zou inderdaad mooi zijn als elektrische auto niet alleen qua bereik, maar ook qua prijs voor meer mensen als tweede auto konden kwalificeren.

Simon90, 2 jaren geleden
afbeelding van Simon90

"En als de getunede Nismo-variant uitgebracht wordt, is er een hele nieuwe doelgroep te interesseren voor elektrisch rijden."
Je zou beter kunnen zeggen: "(...), valt er wellicht een nieuwe doelgroep aan te boren."
Je weet het immers niet zeker en mijns inziens is de kans klein dat de huidige sportuitlaat-bestuurders opeens brood zien in deze met bod-kit uitgeruste strijkbout op batterijen.

Jan van der Pas, 2 jaren geleden
afbeelding van Jan van der Pas

De toekomst van het autorijden is niet elektrisch.
.
Maar is elektrisch rijden een mooie overbrugging of een 'verspilling' van grondstoffen en energie?
De huidige accu's houden nog te weinig spanning vast en zijn nog steeds moeilijk tot niet te recyclen. Hier komen wel verbeteringen in.
Volgens mij moet je het gemak van een brandstof auto combineren met de 'milieuvriendelijkheid' van een elektrisch auto.
.
Als ik het op een rijtje zet kan ik met een benzine auto: sneller, langere range, goedkoper (kleine zuinige auto's) en praktischer.
Als ik het op een rijtje zet kan ik met een elektrische auto: zuiniger, milieuvriendelijker en lage tot geen belasting.
.
Ik denk dat men, in ieder geval ik, pas omgaat als deze twee rijtje gecombineerd kunnen worden. Ik wil me hiermee ook aansluiten op op dit stukje uit week 2: "Elektrisch rijden is op dit moment voor pioniers. Er zijn beperkingen, maar daardoor draag je wel bij aan die mogelijke doorbraak van de accu-technologie. Hoe succesvoller de elektrische auto nu is, hoe groter de kans dat er in geïnvesteerd wordt. Als Leaserijder doe je dat bovendien zonder risico én (voorlopig) met een flink belastingvoordeel. Ben je een pragmatist als het om het milieu gaat en/of koop je particulier, dan kun je beter een wat kleinere en zuiniger benzine- of dieselauto aanschaffen."
.
Elektrisch rijden zal ongetwijfeld ontzettend lekker zijn en heeft zo zijn voordelen maar ik bij afstand niet de toekomst. Vooral particulieren zullen voorlopig bij hun hybride of benzine auto blijven.
.
Wat is nu wel de toekomst? En hoe kunnen we daarin investeren? (Wel/of niet elektrisch rijden?) Is het toch waterstof?

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Waterstof is slechts een opslagmiddel voor elektriciteit. Of we nu battery-electric of hydrogen gaan rijden, het is beide elektrisch. De vraag is alleen: bij welke techniek komt de doorbraak?

Griffin, 2 jaren geleden
afbeelding van Griffin

@Jan: milieu-technisch is elektrisch rijden helemaal niet zo schoon. Die elektrische energie wordt opgewekt met fossiele brandstoffen. Pas al we zonder elektrisch vervoer geen fossiele brandstoffen meer nodig hebben kunnen we milieutechnisch beter over gaan stappen op elektro.

Ik zou mijn benzine-orgeltje overigens best willen ruilen voor een elektrieke variant, maar dan moet de laad-techniek wel een enorme stap voorwaarts maken. Een auto uren stilzetten om bij te laden is domweg niet realistisch.

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Accu's zijn wel degelijk een oplossing. Vaak wordt vergeten dat waterstof geen energiebron is, maar slechts een opslagmethode. Daarbij komt dat opslag in waterstof zowel op practisch als op veiligheids gebied problemen met zich meebrengt. Beide opslagmethodes zullen in

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

van grondstoffen gefabriceerd moeten worden en zolang er niet efficient wordt gerecycled dus beide eindig zijn. Het grote probleem zit in de energiebron, deze moet duurzaam zijn. De zon is uiteindelijk de enige energiebron die duurzaam en oneindig is, wind etc. zijn allen voortvloeingen uit zonenergie. Het is logisch om in de toekomst over te stappen op zonnepanelen. Deze moeten echter eerst rendabel worden. Dan rest eigenlijk slechts nog de vraag welke vorm van energie we in deze overbruggingsperiode gaan gebruiken. Kernenergie?

Tux, 2 jaren geleden
afbeelding van Tux

sorry hoor, maar de blower uit en 85 op de snelweg noem ik 1955 ipv 2011

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

1 op 10 rijden met een nieuwe auto is ook 2011. Ik weet niet wat erger is.

Gijzzz, 2 jaren geleden
afbeelding van Gijzzz

Hoe milieu vriendelijk zijn deze auto's in vergelijking met een kleine zuinige benzine auto?
Ik kan me bijvoorbeeld alleen al vragen voorstellen zoals:
Hoe milieuvriendelijk is het produceren Van bijvoorbeeld de accu's?
Hoe lang gaan de accu's mee, moeten deze ook om de vier jaar worden vervangen aangezien huidige accu's niet lang mee gaan of zijn deze beter?
Wat gaan we doen met de oude accu's?

Verder heb ik bij natuurkunde ooit geleerd dat bij "omzetten" van energie en bij "transport" altijd energie verloren gaat.
Gaat er juist niet erg veel energie verloren bij de twee omzettingen?
Fossiele brandstof (kolen) naar elektriciteit en vervolgens naar beweging
In plaats van benzine direct omzetten in beweging?
Wat is het transportverlies van de stroom?

Komt de vervuiling nu niet gewoon uit de pijp van de energiecentrale in plaats van uit de uitlaat van de auto en is dit gewoon een gevalletje "not in my backyard" alleen dan met uitlaatgassen?

Kortom lijkt dit ding niet schoner dan hij daadwerkelijk is?
Heeft iemand hier verklaringen voor?

AndroiPhone .app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van AndroiPhone .app gebruiker

Hmmm mijn reaktie van gisteren is opeens verdwenen.. Tzalwel.. Khad iets geplaatst i d trant van ... De volgende stap is : parkeerplaatsen en daken van carports van zonnecellen voorzien , dan laadt de auto tenminste via zonne-energie op... Daarna volgt een diepte investering ofwel alle wegen van zonnecel technologie voorzien zodat we al rijdend via inductie bijladen (Siemens is er al mee bezig...)
Dan maken we echt een grote sprong voorwaarts...
The future is Bright!

dimi, 2 jaren geleden
afbeelding van dimi

Hoe zit het met de Life cycle van de batterij? In Chengdu (China) 15M inwoners scootert men al jaren elektrisch. Nu is er een groot milieuprobleem met de afgedankte batterijen die aan illegale verwerkers worden verkocht en in armere delen worden afgebroken. Dit gebeurt ook met eWaste uit het westen. Wat gebeurt er als de elektrische auto hier een hit wordt en de batterijen dergelijke landen overspoelen?

dimi, 2 jaren geleden
afbeelding van dimi

Forgot to mention: illegale afbraak>bodem en drinkwater verontreiniging.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 35 bezoekers online.