Commentaar: Overheid remt elektrisch rijden

Commentaar: Overheid remt elektrisch rijden

31-08-2015 14:36 Laatste update: 27-04-2018 21:32

Een hybride Porsche wordt duurder, een reguliere Porsche goedkoper en een Tesla komt flink in de bijtelling. Wat doet de overheid nu?

Vanaf 2016 worden de regels rond de autobelasting simpeler, maar niet per se logischer. Uiteindelijk komen er twee tarieven: 4% bijtelling en 22% bijtelling. Die 4% geldt alleen voor volledig elektrische auto's. De verkoopwonderen van de afgelopen jaren (Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 plugin) zullen hun succes dan ook niet voortzetten. De meeste van die auto's worden te duur in aanschaf en gebruik.

Tesla Model S valt in 22%

Tot zover is er niet zoveel mis met de voorstellen. Alleen zit er een addertje onder het gras. De 4% bijtelling geldt alleen voor elektrische auto's die tot 50.000 euro kosten. Dat betekent concreet dat de Tesla Model S (het enige model met een bereik van meer dan 200 kilometer) voor een flink deel in de 22% valt, want hij kost circa 80.000 euro.

Het fonds om gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren is ook van de aardbodem (of in ieder geval uit de plannen) verdwenen. 2020 komt steeds dichterbij en de doelstelling om dan 200.000 elektrische auto's in Neerlandsch wagenpark te hebben is voor het gemak samen met dat fonds opgelost.

Mark Schreurs is directeur van MisterGreen Electric Lease: "Het is deels een goede beslissing. Alleen het maximum van 50k voor 4% bijtelling is heel onverstandig en zelfs schadelijk voor Nederland als één van de nu trotse koplopers op gebied van EV. De batterijen van Tesla zijn nog steeds duur, maar worden op termijn goedkoper, nog even volhouden dus tot de Model 3 komt."

Hij vindt het 'typisch Nederlands' dat we stoppen zodra het een succes wordt. "Dan lopen straks andere EU-landen weer weg met alle voordelen op gebied van werkgelegenheid als EV echt doorbreekt. Wanneer deze 50k-grens eraf wordt gehaald, zal EV echt kunnen doorbreken inclusief zorgen voor werkgelegenheid op gebied van EV's en battery storage in Nederland komende jaren."

Push vs. pull

We zijn in een paar jaar een eind gekomen met de elektrische auto. Er staan laadpalen in elk dorp, de snellaadpalen schieten als paddestoelen uit de grond en met de Tesla Model S is er geen reden meer om niet elektrisch te rijden als je budget groot genoeg is. Maar daar zit dus ook de zwakte. Een effectief bereik van 140 kilometer met een Nissan Leaf of een Kia Soul EV is voor veel mensen (psychologisch) niet genoeg.

Het gat tussen 4% en 22% bijtelling maakt elektrisch rijden voor veel mensen het overwegen waard, maar alleen als de auto genoeg bereik heeft. Het enige model dat daar nu aan voldoet is die te dure Model S (30.000 euro te duur).

Noorwegen

Zou de Nederlandse overheid werkelijk iets willen doen om elektrisch rijden te stimuleren en de CO2-uitstoot te verlagen, dan moet het eens een voorbeeld nemen aan Noorwegen (dat slimmer met zijn oliegeld omging dan wij met onze gasgelden). Dat is het enige land waar de elektrische auto een significante groei aan het doormaken is ten opzichte van het totale wagenpark.

De uitspraak van de rechter in de Urgenda-zaak gaf hoop, maar op dit moment lijkt het niet alsof de Nederlandse overheid zich er veel van aantrekt. Daarmee is het woord aan de automakers om een wagen te bouwen met minimaal 300 kilometer bereik en een nieuwprijs van minder dan 50.000 euro.

Lees meer artikelen in de rubriek Commentaar