Commentaar: Philips wil weer winnen

Commentaar: Philips wil weer winnen

29-09-2011 12:05 Laatste update: 28-04-2018 21:48

Op de 120ste verjaardag van Philips toont ceo Frans van Houten nieuwe innovaties en een frisse gretigheid.

Tegen het decor van de economische mineurstemming heeft Philips eerder deze maand 800 miljoen euro aan saneringen aangekondigd, vooral in de bureaucratie van de multinational. Zo'n 200 miljoen daarvan stopt de in april aangetreden ceo Frans van Houten in innovatie. Van Houten presenteerde dinsdag in het Evoluon in Eindhoven, tegenwoordig Philips Innovation Center geheten, een greep uit de vele innovaties die Philips in petto heeft. Hij etaleerde bovenal ook een nieuw elan en gretigheid. Van Houten wil winnen, een drang die de multinational de afgelopen jaren leek te ontberen. Het zullen zijn jaren in Singapore zijn geweest voor de Consumer Electronics divisie van Philips die hem zo competitief hebben gemaakt. Hij lijkt de juiste man op het juiste moment.

Philips is geen Apple of Google. Tweederde van de producten en diensten is business-to-business, slechts eenderde is gericht op de consument. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Sony, dat krampachtig vast blijft houden aan consumentenelectronica, heeft Philips het roer omgegooid. De nieuwe speerpunten zijn lighting, healthcare en consumer lifestyle. 'Philips is een health en wellbeing bedrijf', aldus de ceo over de nieuwe positionering van de serial inventor die wat betreft patenten tot de wereldtop behoort. Philips is wereldwijd marktleider in licht, in medische apparatuur is het achter GE en Siemens de nummer 3 en de consumentendivisie is zijn portfolio aan het verschuiven van entertainment naar verzorging. Philips blijft wel tv's maken, maar heeft die activiteit onder licentie uitbesteed aan het Chinese TVP. De marges op dergelijke producten zijn te klein geworden.

De marges in persoonlijke verzorging daarentegen zijn zeer, eh, gezond. Een van de innovaties die Van Houten presenteerde is de RéAura, een huidverjongingsproduct voor thuisgebruik dat werkt met laser, een lichttechnologie die tot voor kort alleen beschikbaar was voor professionals zoals dermatologen. Het apparaat bestrijdt ouderdomsvlekken, maakt poriën minder diep en strijkt plooien glad. RéAura belooft al na vier weken verbetering bij tweemaal in de week gebruik. Het systeem is sinds september verkrijgbaar in het VK en vanaf komende woensdag in Nederland bij de winkels van Douglas. De prijzen zijn 899 euro voor het RéAura apparaat, 39 euro per tube behandelingsgel en 49 voor de huidcreme achteraf. Tel uit je winst.

Een andere innovatie die opviel was de voedselwasser die primair voor de Chinese markt is ontwikkeld en daar in het eerste kwartaal volgend jaar uitkomt. Chinesen zijn nogal panisch over pesticiden die op fruit en groente achterblijven. Terecht trouwens als je de rapporten erop naslaat. David Zhuang van Philips Research Shanghai laat in een hele aanstekelijke huishoudbeursdemonstratie, waarbij appels zijn voorzien van zichtbaar residu, zien dat een beetje wrijven onder de kraan geen enkel effect heeft. De pesticiden zitten er nog steeds op, die moeten immers ook na zware regenstormen blijven zitten. Maar dan. Een paar minuten in het wasmachientje en voila: weg pesticiden. Het apparaat werkt met normaal water en weet daar zonder toevoegingen zogeheten ActiveWater van te maken dat het residu losweekt én neutraliseert. Zhuang weigerde glimlachend nadere toelichting te geven op het mysterieuze ActiveWater.

Zhuang en het wasmachientje staan symbool voor Van Houtens wens om plaatselijke managers aan te moedigen ondernemerschap te tonen door middel van innovatie en klantgerichtheid. Hij vindt Philips te complex en traag en wil het bedrijf in alle lagen lean & mean maken. 'We zitten in een vierentwintiguurseconomie. Aziatische bedrijven zijn hongerig, die werken op een hoog tempo. Als wij in onze wijsheid daar achteraan lopen, worden we geen winnaar. Dus zullen we ons moeten aanpassen. We zullen ons tempo moeten verhogen, naar de derde versnelling. Sneller aanhaken op trends', zei hij tegen Metro.

Naar de buitenwereld toe heeft hij alvast een overtuigend verhaal in huis. De meeste innovaties zijn beter voor de eindgebruiker én leveren besparingen op voor de aanbieder, of dat nou een ziekenhuis is of een stad die zijn straten wil verlichten. Ik zou Van Houten zelfs, zeker voor Philips-begrippen, inspirerend willen noemen. 'Door te investeren in baanbrekende innovaties kun je jezelf zelfs uit de crisis investeren.' That's the spirit!