Commentaar: Waarom geen betaalbare auto, meneer Musk?

Commentaar: Waarom geen betaalbare auto, meneer Musk?

01-10-2015 11:45 Laatste update: 27-04-2018 21:01

Tesla presenteerde zijn rappe, dure SUV met vleugeldeuren. Zit de wereld daar op te wachten? Waar blijft de betaalbare Tesla?

Het internet gloeit van de nieuwtjes, video's en eerste indrukken van Tesla's derde auto: de Model X. Een futuristische, helemaal elektrische 'softroader' met een stel bizarre vleugeldeuren. Was Elon Musk de wereld niet aan het 'redden'? Moet dat met een S.U.V.?

Tesla begon het elektrische avontuur met wat in essentie een Lotus Elise was met elektrische aandrijving. Dat konden we hen vergeven, omdat het enerzijds een probeersel was en aan de andere kant de markt voor een elektrisch speelautootje voor erbij groot genoeg was voor Tesla. De Model S bracht de doorbraak bij een groter publiek. De ruime BMW 5-serie concurrent wordt nu als taxi gebruikt en door mensen met voldoende geld én geweten om er eentje te kunnen aanschaffen.

Leaserijders willen kleiner goedkoper model

De Model X is al jaren geleden aangekondigd, maar nu pas te koop. Gezien het formaat en de technologie kon de Model X op het "skateboardplatform" van de Model S gebouwd worden zonder al te veel ingewikkelde aanpassingen. Dat maakt het logisch om de Model X kort achter de Model S te introduceren. Simpelweg omdat het minder lastig is om hem te bouwen.

Maar die Model S is al drie jaar op de markt, Tesla heeft haar merk opgebouwd en er zitten duizenden leaserijders te springen om een model dat een beetje kleiner en vooral een beetje goedkoper is, maar met hetzelfde enorme bereik als de Model S.

Kosten accupakket

De reden dat Tesla nog geen concurrent van de BMW 3-serie of Volkswagen Golf op de markt heeft gebracht is even eenvoudig als vervelend: geld. Een accupakket met een bereik van 300 tot 500 kilometer kost tussen de 10.000 en 15.000 euro. Op een Model X van 90.000 is dat te overzien, maar wil je een Golf-concurrent bouwen, dan heb je nog 10.000 euro over voor deuren, stoelen, een stereootje, een paar velgen, nou ja, de rest van de auto zeg maar. Dat wordt knap lastig.

Musk zelf verwacht dat de volgende stap een auto wordt van ongeveer 35.000 euro. Meer BMW 3-serie met opties dan Volkswagen Golf dus. Maar die goedkopere Tesla Model 3 is pas een tijd na de Model X aan de beurt. Hij laat nog zeker twee jaar op zich wachten.

Tot die tijd is de keuze: minder bereik (Nissan Leaf / Kia Soul EV) of meer geld op de plank...

Lees ook:

Tesla's spectaculaire Model X is klaar: luxe SUV met vleugeldeuren