Creatief op werk door Twitter en Facebook

Creatief op werk door Twitter en Facebook
21 mei 2011 om 11:41
Laatste update: 28 april 2018 om 23:21

Het afsluiten van Twitter en Facebook op kantoor vermindert creativiteit van werknemers. Zeg dat maar tegen de baas.

TNO heeft tweejarig onderzoek gedaan onder 3300 werknemers van diverse bedrijven en zag dat sociale media werknemers prikkelen tot creativiteit en nadenken (samenvatting in PDF).

Met name in organisaties die willen innoveren, kan het gebruik van sociale media iets toevoegen. Bij bedrijven die werkprocessen van a tot z volledig vastleggen, wordt er geen eigen inbreng van medewerkers meer gevraagd, waardoor innovatiekansen worden gemist.

Vaak wordt gedacht dat sociale media voor een emotionele uitputting of informatie overload kunnen zorgen. Dit kon TNO echter niet aantonen in hun onderzoek.

Veel mensen zullen wel voelen dat social media ze soms wat afleidt. Het blijkt dus nu dat we met een gerust hart mogen Facebooken, omdat we onze werkgever kunnen laten zien dat we 'lekker innovatief bezig zijn'. Om dat innovatie-werk nu effectief te doen, kun je de tools van Obtract gebruiken. Hiermee kun je zelfs analyseren wat je collega's doen, en wie dus het meeste innovatieve is van het stel.

Lees meer over:

Deel via