DAG-column: EV

1 juli 2008 om 10:20
Laatste update: 29 april 2018 om 16:22

Deze zomer gaat gedenkwaardig worden.

geen ijsintroduceertelectric vehicle

Het kip-en-ei probleem is daarmee doorbroken. Tot nu toe wachtten automakers op infrastructuur en de infrastructuur wachtte op de auto's. Die ban is nu gebroken. Wij kunnen ons langzaam gaan oriënteren op wat er zoal voor elektrische auto's op de markt komen. Er zijn op dit moment slechts een aantal EV's beschikbaar, maar er is een heel wagenpark onderweg en je kunt ook je brandstofauto laten ombouwen. Alleen nog maar EV's op de weg, wat gaat dit allemaal betekenen?

Allereerst de CO2-uitstoot van de auto's. Die wordt geschrapt en dat is hard nodig. Vergeet hybride auto's, dat was slechts een tussenstation. In de toekomst kunnen we wellicht nog wel auto's verwachten die lopen op waterstof of zonne-energie, maar de grote schoonmaak begint met de EV's.

Dan het lawaai. Dat is er niet meer. Een EV hoor je amper. Geluidswallen, toch de lelijkste architectonische noodgreep van de 20e eeuw, kunnen gesloopt worden. Het lijkt me toepasselijk als we er groen voor in de plaats terugzetten.

En wat gebeurt er met de tankstations? Dat worden allemaal AH To Go's volgens mij, net als op grote treinstations. Want afrekenen na het opladen hoeft niet meer, dan doen we via onze energierekening.

Die rekening kan trouwens nog wel eens gunstig gaan uitpakken. Als we zelf via zonne- en windcollectoren ons eigen energie gaan opwekken, dan rijden voor nop. Geweldig! Maar wacht even. Als autorijden gratis wordt, dan voorzie ik een file zo lang als ons wegennet. Hmm, gelukkig is het alternatief, de trein, ook een elektrisch voertuig.


Bright levert wekelijks op dinsdagen een bijdrage aan gratis dagblad DAG. Deze column is uit de editie van vandaag.


Lees meer over:

Deel via