Dr. Dre valt Spotify aan met 'mooiere' Beats Music

Dr. Dre valt Spotify aan met 'mooiere' Beats Music

12-01-2014 20:51 Laatste update: 28-04-2018 08:22

Na koptelefoons lanceert Dr. Dre nu een muziekdienst. Beats Music moet er mooier uitzien dan Spotify.

De gewezen rapper werkt voor de streaming muziekdienst onder meer samen met producer Jimmy Iovine en Trent Reznor van Nine Inch Nails. Beats Music gaat op 21 januari van start in de Verenigde Staten, meldt The New York Times.

De verschillen met bestaande partijen als Spotify en Rhapsody zijn op het eerste gezicht niet groot. Tegen betaling van 10 dollar per maand krijg je toegang tot een enorme muziekcatalogus. Die catalogus verschilt overigens niet of nauwelijks van die van de concurrentie: Beats Music heeft licentiecontracten afgesloten met dezelfde platenlabels.

Beats Music hoopt zich te onderscheiden met een mooiere interface – The New York Times omschrijft de omgeving als een ‘digitale speelplaats of misschien een nachtclub’ – en betere adviezen voor welke muziek je moet luisteren. Want de algoritmes die Spotify en anderen gebruiken, deugen natuurlijk niet.

Beats Music maakt overigens eveneens gebruik van algoritmes, maar wil daarnaast een grotere rol voor curators en gastprogrammeurs zoals Rolling Stone en Rap Radar die alleen de pareltjes onder de aandacht moeten brengen.

Behalve gewone abonnementen voor 10 dollar per maand gaat AT&T speciale ‘family deals’ aanbieden, waarbij je tegen betaling van 15 dollar per maand maximaal vijf gebruikers een apart account kunnen aanmaken. Samen met een grote marketingcampagne - er komt zelfs een peperdure commercial tijdens de Super Bowl - zijn het dergelijke deals waarmee Beats Music zich hoopt te onderscheiden van de concurrentie.