Dutch Design Week: een trui met je Facebook-profiel
Met de gebreide motieven van Olga van Zeijl laat je zien waar je voor staat.
Zeg eens eerlijk, heb je wel eens een persoon die je ontmoet stiekum gegoogled om snel te weten wat voor vlees je in de kuip hebt? Zo'n online profielen vertelt ongeveer alles over iemand, en er wordt flink wat tijd besteed om online goed voor de dag te komen. Design Academy afstudeerder Olga van Zeijl maakt je online profiel zichtbaar in het echte leven.
Debby is een populaire meid met 321 Facebookvrienden, ze is verslaafd aan karaoke en schoenen. Als je naar gesprekstof zoekt, vraag je hoe ze ooit met een defecte parachute ter aarde stortte. Je maakt haar blij met een patatje. Al die informatie kun je in een oogopslag aflezen van haar trui.
KnittID heet de trui die je zelf samenstelt uit gebreide iconen. Ontwerper Olga van Zeijl vertaalt daarmee de traditionele visserstrui, waaraan je kunt aflezen uit welk kustdorp iemand komt en soms meer persoonsgegevens, naar de moderne tijd. Van Zeijl stamt zelf uit Scheveningen en verdiepte zich in dit traditionele communicatiemiddel.
Je warme wintertrui heb je te danken aan diezelfde Oud Hollandsche vissers. In de 19e eeuw waren het de vissers uit de Nederlandse kustdorpen die startten met het dragen van gebreide truien, tot die tijd was breien voorbehouden aan sjaals, wanten en vooral ondergoed.
KnittID is te koop, maar nu nog even in 2 al vastgestelde patronen. Voor 150 euro koop je een stoere Rob of een kleurrijke Liz.