Duurtest: Ford B-max (week 1)

Duurtest: Ford B-max (week 1)

14 mei 2013 om 11:23
Laatste update: 28 april 2018 om 11:59

Eerder waren we exclusief bij de preview van het showmodel van de Ford B-max. Nu rijden we een maand in eentje rond.

Toen we de B-max voor het eerst onder ogen kregen in een fotostudio in Düsseldorf vertelden de ontwerpers hoeveel moeite ze hadden gedaan om met een schuifdeur en een gewone voordeur een enorme opening mogelijk te maken. Of dat de moeite waard is geweest, testen we de komende tijd.

<object width="405" height="334" data="http://www.youtube.com/v/i148NtA8OBs" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/i148NtA8OBs"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/i148NtA8OBs"></object>

De B-max is ongeveer het formaat van een Fiesta, maar aanzienlijk hoger. Dat zorgt ervoor dat je met een relatief korte lengte meer beenruimte kan creëren. De directe competitie bestaat uit de Opel Meriva en de Fiat 500L. De B-max is zonder twijfel de best uitziende van dat stel. Maar een korte, hoge auto wordt nooit echt flitsend van ontwerp.

De motor in het vooronder is dezelfde als we reden in de Ford Focus vorig jaar. Een 1 liter driecilinder die er maar liefst 125 pk uitperst. Meer dan genoeg voor de Focus, dus zeker in een klasse kleiner.

Onze B-Max heeft praktisch elke denkbare optie. Vanaf een kleine 19'000 euro rijd je deze auto, maar dan heb je een Ambiente. Staat dat woord thuis voor een knusse Couleur Locale op de muur, hier betekent het dat je het zonder airco moet doen. Maar voor dat geld heb je al wel elektrische ramen, centrale deurvergrendeling op de afstandsbediening en zelfs een cd-speler met usb-aansluiting en 6 speakers.

Voor 1000 euro meer heb je de "Trend"-uitvoering; airco, mistlampen en oh zo belangrijk voor de uitstraling; deurgrepen in carrosseriekleur.

De Titanium heeft de meest begeerlijke opties. Dat kost je ook even 2600 eurootjes ten opzichte van de instapper, maar dan hoef je weinig te missen. Climate control, cruise control, regen- en lichtsensor, automatisch dimmende binnenspiegel, sfeerverlichting (molto ambiente!), 16" velgen en nog wat stukjes chroom hier en daar.

Als je dat allemaal op je mini-MPVtje hebt zitten, doe je niet onder voor een 7-serie van 10 jaar geleden, maar er is nog meer mogelijk.

Het X-pack op onze auto bijvoorbeeld. Groeien je lichtmetalen velgen naar 17". Krijg je nooit meer een botsing onder de 30 km/u door 'active city stop', is de bekleding gedeeltelijk van leer en zijn de voorruit, de stoel en de buitenspiegels te verwarmen.

Het Advanced Technology Navigation Pack: geïntegreerd navigatiesysteem met veel te klein scherm (5"), achteruitrijcamera (op datzelfde kleine schermpje), elektrisch inklapbare spiegels en parkeersensoren.

Met het Panorama Pack krijgen we logischerwijs het glazen panoramadak, maar ook keyless entry zit erbij in.

Dan hebben wij op papier ook nog het Winter Pack toegevoegd en er 350 euro voor betaald, maar dat lijkt me geen slimme keuze, gezien we daarvoor in het X-pack al betaald hebben.

Totaalprijs 26.365 euro voor een auto waar geen gadget meer bij inpast. Volgende week vertellen we hoe dat rijdt. Mocht iemand suggesties hebben wat we met die enorme deuropening kunnen doen, laat het weten in de comments. Wij zijn nooit te beroerd voor een experiment.

Lees meer over:

Deel via