Duurtest: Ford Kuga (week 1)

Duurtest: Ford Kuga (week 1)

19-12-2013 13:24 Laatste update: 28-04-2018 08:22

We zijn op zoek naar de Brightste familieauto. Kandidaat nummer 4 is de Ford Kuga.

Na een Octavia stationwagon, een Grand Scenic MPV en een Fiat 500S stadsauto is het tijd voor de auto die eind jaren '90 furore maakte: de SUV. In de knappe verschijning van de Ford Kuga.

Om elke schijn van objectiviteit te vermijden: sinds de duurtest met de Ford Focus 1.0 ecoboost heb ik iets met het merk. Waar vroeger mijn gedachten overheerst werden door de herinnering aan een twee dagen oude Scorpio die niet wilde starten, staat het merk nu voor betaalbare technologie, slimme oplossingen en fijn rijgedrag. Maar een voorwielaangedreven Ford SUV is zelfs voor mij een uitdaging om een goed gevoel van te krijgen. En dan wordt hij ook nog geleverd in de kleur Ginger Ale. Een drankje dat een beetje kerel nooit besteld.

Hearts and minds werden hier echter snel gewonnen. Recent hebben we een nieuwe toevoeging aan ons Bright familieauto testpanel. De 1 week oude Filip moet wel eens vervoerd worden en dan gaat dat totale non-argument van een grote veilige auto opeens toch een rol spelen. En die kleur groen (dat schijnt Ginger Ale te zijn) misstaat de grote Ford absoluut niet. Het vormt een mooi contrast met de donkergrijze kunststof van het exterieur. Ook de binnenkant wordt goed ontvangen. Met leren bekleding (makkelijk om vlekken af te poetsen). Een prachtig zonnedak dat ver naar achter doorloopt, zodat die kleine ook een beetje uitzicht heeft. En werkelijk elke denkbare optie geautomatiseerd. Lampen gaan vanzelf aan, ruitenwissers ook, met een schopje onder de bumper gaat de achterklep vanzelf omhoog. Zal ik de Kuga vast uitroepen tot Brightste familieauto voor elke denkbare doelgroep en iets anders gaan reviewen volgende week?

De achterklep gaat open door een voet onder de bumper te steken. De Stokke Xplory met autostoel past zonder in te klappen achterin de Kuga.

Het moet van ver komen, maar er zijn wel wat kritiekpunten. De Kuga is in zijn nieuwste versie een stuk goedkoper geworden en geen dure auto voor wat je krijgt. Maar onze versie heeft onderaan de streep wel een prijs staan van dik 42 mille. Dan kun je de buurman met zijn BMW ook uitlachen vanwege de karige uitrusting van zijn auto met dezelfde prijs, maar 42000 euro blijft een hoop geld. Wil je minder speelgoed dan kun je de Kuga rijden vanaf 33K. Ander minpunt is het verbruik. Voor een 1.6 van 150pk in zo'n beest van een auto is 6,6l/100km niet slecht. Maar ik zit op dit moment op 7,7. Nog steeds niet beroerd, maar heb je de ruimte niet nodig, dan rijdt een 1.0 ecoboost Focus fijner en die verbruikt significant minder.

We hebben zoals gezegd een auto vol speeltjes. De belangrijkste noem ik hier even op.

De led-interieurverlichting is een kwestie van smaak. Maar persoonlijk vind ik het prettig dat je auto niet totaal donker is onder het dashboard. De kleuren zijn in te stellen en te dimmen. Fancy.

Ik koos voor christmas green voetenverlichting.

Het panoramadak loopt door tot de achterbank en is een flink eind te openen. Relatief gezien minder ver dan op de Fiat 500 cabrio. Maar in absolute termen heb je meer frisse lucht.

Uitzicht voor iedereen én je baby.

Het navigatiesysteem heeft een beetje een sneu klein schermpje van 5", maar werkt verder prima. Een wat groter scherm zou de Kuga direct een stuk chiquer doen aanvoelen. Wat dat betreft doet de Sony audio upgrade wel zijn werk. Daardoor heb je een ander knoppencluster op het dashboard dat er veel minder 'Fisher Price' uit ziet.

De achteruitrijcamera is niet overbodig met de hoge kont. Maar gezien wij ook dubbele uitlaten onder de Kuga hebben zitten, levert het ook nog eens stoer beeld op als je wegrijdt.

Om reguliere lezers niet teveel te vermoeien houd ik het kort: de Kuga heeft inderdaad ook de beste feature ter wereld: adaptive cruise control.

Verder bevat de Kuga: (adem in) Bi-Xenon lampen, blind spot info system, automatisch grootlicht, verwarmde voorstoelen, voice control (dat werkt!), Isofix aansluitingen voor de kinderstoel en Maxi Cosi. Keyless entry en nog 624 andere opties. (Adem uit).

Keyless entry: instappen met de sleutel nog op zak.

De Isofix aansluiting maakt het mogelijk eerst een basis in te klikken en de Stokke iziGo babystoel daar zo op te laten zakken. Geen gerommel met gordels hier!

De komende weken testen we de Kuga in combinatie met twee kinderwagens. Een Stokke Xplory met iziGo autostoel en een Bugaboo Cameleon3.