Duurtest Opel ADAM (2): waar is de 6e versnelling?

Duurtest Opel ADAM (2): waar is de 6e versnelling?

20-03-2014 08:45 Laatste update: 28-04-2018 06:49

De übercustomisable Opel Adam is op zijn eerste begrafenis geweest. Met vier man! Over karma gesproken.

Rijd je eerst maanden met enorme familiesloepen; moeten er plots vier volwassenen vervoerd worden als de Opel ADAM* op de stoep staat. Gelukkig was er niemand van boven de 1.80 bij, anders werd het wat krap. Maar het bewijst maar weer eens dat wat een ruime auto is, per situatie nogal verschilt.

Net als dat de beoordeling van een auto sterk afhangt van wat je belangrijk vindt in het leven. Karma? Lol? Comfort? Sex-appeal?

De Opel Adam is klein en licht met een 1.4 turbomotortje. Dat betekent een theoretisch verbruik van 1 op 20. Maar zoals bij alle (kleine) motortjes vliegt het verbruik omhoog bij veel optrekken en op hoge snelheden rijden. Mijn proefparcours bevat veel provinciale wegen waar je 80 mag. Op de cruise control kom je dan in de buurt van het normverbruik, maar met bijvoorbeeld de 1 liter ecoboost in de Focus is dat makkelijker. De Adam vliegt sneller omhoog in verbruik.

Het ontbreken van een zesde versnelling zorgt ervoor dat bij 120 kilometer per uur op de cruise control het verbruik ook niet erg gunstig is. Boven 90 km/u stijgt het verbruik significant.

Onze Adam staat op het optionele sportonderstel. Visueel is dat echt super. Hij lijkt op een skateboardje. Je kunt nog net je handen tussen wielen en wielkast krijgen. Waarom je dat zou willen, weet ik trouwens ook niet. Sturen is niet zo messcherp als in een Mini, laat staan een MX-5. Het is allemaal meer op comfort ingesteld dan op bochtige achterweggetjes. Niet zo vreemd overigens, want de Adam zal bij de meeste eigenaars meer kilometers maken in stedelijke settings dan op kronkelstraatjes tussen dorpjes.

Stuurverwarming

Een diepe buiging en een warm applaus verdient Opel voor de speeltjes op de Adam. Die dragen in hoge mate bij aan het comfort in de auto. Ik ga het elke week zeggen dat ik deze auto rijd: hij heeft stuurverwarming. Nee, u leest het goed; stuurverwarming. Ik druk op een knopje en het stuur wordt warm. Heel prettig 's ochtends vroeg. Ik vergeef daarmee zelfs de Dzjerman Endzjineers dat ze geen verschillende standen op de stoelverwarming hebben gemaakt. Die kan alleen aan of uit. Het applaus zwelt nog even aan als we het hebben over de interface van de radio. Wat ziet dat er gelikt uit. En overzichtelijk. En logisch. En zelfverzekerd.

Ik heb me wel eens afgevraagd waarom merken niet wat beter afkijken bij BMW en Audi, maar wat mij betreft overtreft Opel het systeem dat je nu in een 3-serie krijgt als het gaat om graphics. Daarin zitten nog wat onlogische halve krommingen alleen voor de wow-factor. Dit ziet er minstens zo lekker uit, zonder overdreven cool te willen doen.

De stoelen zitten goed en zijn prima verstelbaar. Het comfort voor de achterpassagiers is wat minder, maar gezien de korte wielbasis valt het met het comfort al met al nog mee.

De kleine tank is wel een punt van aandacht. Gooi hem vol en je hebt een bereik van een kleine 500 kilometer. Wie wel eens op LPG heeft gereden krijgt vast déjà-vus.

De Opel Adam is het bewijs dat sex-appeal voor een groot deel ook over brand-appeal gaat. BMW bouwt met de 1-serie niet één van de knapste auto's op de weg, toch heeft die auto sex-appeal. Maar er zijn ook uitzonderingen op de regel. Fiat is geen merk dat veel bijdraagt aan de aantrekkingskracht van haar auto's. Maar de Fiat 500 is bijna universeel geliefd karretje.

Twijfels

Met de Adam ligt dat wat ingewikkelder. Om te beginnen is de Opel late to the party, zoals ze dat zo mooi zeggen in het Engels. Nadat veel andere merken al een luxe supermini op de markt hebben gezet, volgde de Adam. Dat draagt niet bij aan het imago. Waar andere merken de retroroute gaan en kiezen voor een model dat terugwijst naar eerdere gloriejaren, heeft Opel gekozen voor een auto die wel retro-invloeden heeft, maar niet per se uit de eigen stal. Daarmee is het een unieke propositie en zijn de meningen over de Adam dan ook sterk verdeeld.

Ik sprak mensen die hem zonder twijfel boven een 500 zouden kiezen en anderen die het een grapje op wielen vinden. Persoonlijk ben ik er nog niet helemaal uit. Gelukkig hebben we nog twee weken.

Opel Adam, week 1.
Andere duurtesten.

* Officiële spelling volgens Opel is het wat schreeuwerige ADAM. Ik maak er voor de leesbaarheid gewoon Adam van in de tekst. Vergeef mij Opel Gmbh.