Duurtest Opel ADAM (slot): beste allrounder in zijn segment

Duurtest Opel ADAM (slot): beste allrounder in zijn segment

03-04-2014 19:31 Laatste update: 28-04-2018 06:49

Vier weken reden we Opels kleinste: de ADAM. Een super-mini die het beeld van 'die andere Duitse automaker' verandert.

De meest gehoorde opmerking over de Opel Adam (sic) de afgelopen weken was: wat een leuk karretje, wat is het? Dat kan als goed en als slecht nieuws geïnterpreteerd worden door Opel. Aan de ene kant is het gelukt om een auto op de markt te zetten die afwijkt van het beeld dat mensen van Opel hebben, aan de andere kant is de winst voor het merk niet zo groot als niemand weet dat het om een Opel gaat.

De Adam wordt minder verkocht dan haar meest directe concurrent de Fiat 500. Gemiddeld worden er een dikke 100 Opel Adams per maand verkocht. Van de 500 verkoop Fiat er (grappig genoeg) ongeveer 500 per maand. In de eerste twee maanden van 2014 werd er 265 keer een krabbel voor de Opel gezet, tegenover dik 1300 ras-Italiaantjes. Nu word er met laatstgenoemde ook gestunt alsof het om plofkip gaat, maar daar staat tegenover dat de Fiat al zo'n 7 jaar op de markt is.

Maar laat het oordeel over een auto niet afhangen van hoeveel andere mensen er in rijden. Zeker niet in dit segment, waar exclusiviteit ook een deugd is.

De Adam heeft een paar troeven ten opzichte van de Fiat. Ontwerper Niels Loeb vertelde het je vorige week al: geen auto is zo extreem naar je eigen hand te configureren. Lakkleuren, velgen, plafondinserts, bekleding, interieurlak, you name it en je kunt het in vele varianten bestellen voor je Adam. Maar ook de snufjes die je eerst alleen op een S-klasse kon krijgen kun je bestellen; stoelverwarming, lederen bekleding, dubbeldin-audiosysteem met touchscreen, parkeersensoren en (daar is ie weer) stuurverwarming.

Slechts 12 van de oneindige combinaties.

Chique de la poepie en ergonomisch verantwoord bovendien.

Heldere interface.

Bovendien werkt alles intuïtief op de Opel. Met name het entertainmentsysteem is van een verfrissende eenvoud en geeft het hele interieur meer cachet. Een telefoon koppelen, apps opzoeken, je hebt er de gebruiksaanwijzing niet voor nodig.

Het verbruik viel me niet mee. Ik rijd zelf een Octavia met een 1.4 TSI. Die auto is zwaarder, levert meer pk, maar het brandstofverbruik is vergelijkbaar met deze veel kleinere auto. Juist in dit segment is het mogelijk extreem zuinig te rijden vanwege het lagere gewicht, maar Opel loopt niet voorop met deze motor. Om het gevecht eerlijk te houden: de op papier bijzonder zuinige Fiat TwinAir is ondanks zijn wat astmatische karakter niet extreem veel zuiniger. Het blok in de Opel is te prefereren voor wie ook wel eens iemand in wil halen.

Stuurbekrachtiging in oma-modus, stoelverwarming én STUURVERWARMING!

Uw uitzicht vanaf de bestuurdersstoel.

Al met al denk ik dat de Adam de beste allrounder is in zijn segment. Op lange afstanden is hij comfortabeler dan de 500. Hij heeft een onderscheidend uiterlijk en alle opties die je kunt wensen zijn verkrijgbaar. Dat maakt de Opel een unieke propositie en een auto die ik ga missen na deze maand.

Vanaf volgende week rijden we Mercedes chique instapper, de A-klasse.

Lees verder:
Opel Adam duurtest, Deel 1
Opel Adam duurtest, Deel 2
Opel Adam duurtest, Deel 3
Fiat 500S cabrio duurtest, slot
Overige duurtesten