Duurtest: Opel Ampera (slot)
Na woon-werkverkeer tijd voor een serieuze rit: vanuit Groningen op en neer naar Berlijn.
Een aangename reisauto moet comfortabel zijn, snel, stijlvol, zuinig, betrouwbaar, je van entertainment voorzien en je de weg wijzen zonder problemen. Daarnaast moet hij ook in de stad mee kunnen komen met het verkeer en eenvoudig te parkeren zijn. Hoe deed onze Ampera het?
Comfort
De Ampera heeft standaard leren bekleding voor de vier comfortabele stoelen en stoelverwarming. Fijn als je vergeten bent de auto vanaf de stroom voor te verwarmen. De vering is niet afgesteld om het circuit mee te lijf te gaan, maar het is ook geen bedeesde cruiser. Vanaf de bestuurdersstoel is hij precies goed. Hoewel ik geen klachten heb gehad van passagiers, denk ik dat het iets minder sportief zou mogen voor de lange afstand.
Cruise control is ook standaard en helpt niet alleen om het verbruik binnen de perken te houden, maar ook om inspanningsloos kilometers te vreten. Er zijn voor de voorpassagiers twee 12 volt aansluitingen voor telefoons, Nintendo’s of iets anders. De achterpassagiers hebben hun eigen aansluiting. Da's luxe. Enige minpunt als het gaat om comfort is de hoeveelheid hoofdruimte achterin. De dames die meereden hadden daar geen last van, maar met mijn 1m83 zou ik niet achterin willen zitten bij zo’n lange reis.
score: 8/10
Snelheid
De Ampera is geen indrukwekkende auto als het gaat om topsnelheid of acceleratie. Vlot is hij wel. In de sport modus rijdend in de stad kun je in elk gaatje duiken en met een dreigend oranje stoplicht nog even geruisloos een tandje bijzetten. Op een bijna lege Autobahn is de topsnelheid echter wel wat sneu. Dan merk je dat een 1,4 liter benzinemotor met goede reden normaliter niet in een auto van 1635 kilo zit. Maar 140 km/u op de cruise control is goed te doen. De benzinemotor is dus meer dan een ‘limp-home-mode’.
score: 7/10
Zuinigheid
Ik was benieuwd wat het verbruik was op alleen de benzinemotor als de accu helemaal leeg is. Met een retourtje Amsterdam kwam ik op 1:14,5 en dat haalde ik deze trip met gemak weer. Inclusief één volle accu zelfs op 1:16. Voor een auto die primair ontwikkeld is voor kortere afstanden vind ik dat erg indrukwekkend.
score: 9/10
Stijlvol
Er zijn mensen die de Ampera te protserig vinden, maar die zijn duidelijk in de minderheid. Zowel mijn passagiers als menig medeweggebruiker keken goedkeurend naar de zwarte Opel. Aan de binnenkant is hij minder indrukwekkend dan aan de buitenkant, met name de glimmende middenconsole kan niet op tegen wat Volkswagen of Audi op de markt zet.
score: 8/10
Betrouwbaar
Toen we aankwamen in Berlijn reed ik naar een oplaadpunt in de stad. Twee straten van ons hostel. Daar kon ik de auto aansluiten zonder problemen, alleen laden, ho maar. Dat kan de schuld zijn van RWE, die de paal heeft neergezet, of liggen aan de Ampera. Gezien de auto tot nog toe altijd prima geladen heeft, houd ik het op het eerste.
Wat wel serieus vervelend was: het ‘check engine’ lampje ging branden. Omdat ik weinig trek had in Berlijn naar een garage te gaan, vroeg ik My Ampera Agent wat ik kon doen. Als het lampje uitgaat als je de auto uitzet en niet gaat knipperen kun je ermee doorrijden was het advies. Dat klinkt mij in de oren als een tip voor je Citroën BX, maar het gaat om een auto met nog geen tweeduizend kilometer op de teller. Toegegeven: de auto bracht ons zonder een kik te geven terug naar Nederland, maar echt lekker voelde het niet.
Ook de navigatie liep tot twee keer toe vast. Het scherm bewoog niet meer, geen knop reageerde nog en de enige manier om de boel weer aan de praat te krijgen was stoppen en de auto 15 minuten stilzetten, dan resette hij vanzelf. Wat voor score je de auto wil geven op basis van deze tekortkomingen moet je zelf weten. Het gaat grotendeels om 'perceived quality'. De een tilt hier zwaarder aan dan de ander. Aan de ene kant: ik ben heelhuids en zonder mechanische problemen aangekomen. Aan de andere kant: ik moest stoppen om de navigatie te resetten en ik moest met Opel bellen om zeker te weten of ik door mocht rijden met een brandend 'check engine' lampje.
score: 6/10
Entertainment
Misschien wel het belangrijkste tijdens een trip: een lekkere audioinstallatie. Onze Opel heeft een BOSE set. Die kunnen wel eens tegenvallen, in de Porsche 911 bijvoorbeeld, maar in de Ampera klinkt de set prima. Zelfs op full blast begint er niets mee te trillen in het interieur, terwijl onze vullingen wel los gaan zitten. Zoals het hoort. Een iPhone, iPod of andere mp3-speler aansluiten gaat zonder moeite. In de middenconsole zit een aansluiting en met een standaardkabeltje werkt het vlekkeloos. Kleine irritaties zijn er wel. Zo kun je niet via artiest naar een album scrollen. Dus als je een album van een artiest wil draaien moet je wel de titel uit je hoofd weten. Ook bediening vanaf het stuur is beperkt tot vooruit, terug, volume harder en zachter.
score: 8/10
Navigatie
De navigatie is geen feest. Mijn TomTom Go 700 van acht jaar oud ziet er moderner uit en is intuïtiever te bedienen. Maar het irritantste is dat de stem je bij élke afslag vertelt dat je rechtdoor moet. Als je lekker doorblaast betekent dit dat je muziek twee tot drie keer per nummer onderbroken wordt door een stem die zegt dat je links moet houden. Als gevolg zet je de spraakaanwijzingen uit. En als gevolg daarvan reed ik twaalf kilometer om, omdat ik de afslag miste terwijl mijn passagier een liedje aan het uitzoeken was op het touchscreen. Je kunt op het andere scherm ook pijltjes van de navigatie tevoorschijn toveren, maar het blijft behelpen.
Onder betrouwbaarheid schreef ik ook al een minpuntje van de navigatie. De verkeersinformatie gaat via TMC. Dat dit systeem altijd achterloopt is niet de schuld van Opel, dat heb je ook in een Audi van een ton. Maar als TomTom met zijn HD Traffic al tijden perfect de live situatie kan doorgeven, waarom koop je dan niet hun technologie in?
score: 4/10
Parkeren
Parkeren met de Ampera is wel een feest. Het slechte zicht naar achteren wordt gecompenseerd door de prima achteruitrijcamera. Omdat de Ampera een elektrische auto is mag je bij oplaadpalen ook nog eens gratis parkeren. Het enige minpunt is dat de navigatie de oplaadpunten niet kent als 'points of interest'. Volgens Opel Nederland "omdat de infrastructuur nog te snel verandert". Maar Nissan lukt dat met de Leaf wel (de oplaadpunten worden daar vanzelf geüpdate).
score: 8/10
<object width="405" height="255" data="https://www.youtube.com/v/jEme4IhpMXQ" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="https://www.youtube.com/v/jEme4IhpMXQ"><param name="src" value="https://www.youtube.com/v/jEme4IhpMXQ"></object>
Conclusie
De Ampera is een indrukwekkend stuk techniek: vooral de soepele overgang van de accu naar de benzinemotor en het relatief lage verbruik op die benzinemotor. De betrouwbaarheid liet bij ons model te wensen over. Of dat indicatief is of domme pech, daar kunnen we weinig over zeggen.
Voor de leaserijder die 725 euro of meer te besteden heeft, is de auto een bijzonder interessante optie. Met 0% bijtelling rijd je privé helemaal gratis. De tekortkomingen zullen voor de meeste mensen overkomelijk zijn, zeker als de softwarebugs uit de navigatie zijn. Vergeleken met een Nissan Leaf is de Ampera vele malen praktischer, terwijl je er toch aardige afstanden volledig elektrisch mee kan rijden. Zolang er technisch geen directe concurrent is voor de Ampera is het een no-brainer voor de leaserijder. Maar die moet zich wel over een aantal onvolkomenheden heen kunnen zetten.
Eerdere artikelen in deze duurtest: week 1, week 2 en week 3.
Foto's: Asmaya Kal