Duurtest: Peugeot 208 GTi (slot)

Duurtest: Peugeot 208 GTi (slot)
24 september 2013 om 09:04
Laatste update: 28 april 2018 om 09:55

Na een maand in de Peugeot 208 GTi is het tijd voor een eindoordeel: is dit de goedmaker voor de 206 en 207 GTi?

Ik begon aan deze duurtest met de vraag of de 208 GTi de magie van het origineel der originelen - de 205 GTi - kon evenaren. Het antwoord lijkt eenvoudig: nee. Maar dat nee komt met een hele dikke maar. Het lukt Peugeot niet om de originele GTi te evenaren als het gaat om rijbeleving, maar dat lukt Volkswagen ook niet, of welk ander merk dan ook. Waarom? De tijden zijn veranderd.

Het voordeel van een lawaaierig koekblik dat je flink op z'n donder moet geven om vooruit te komen, is dat je beleving van snelheid groot is. Rijd bijvoorbeeld met een originele Mini 50 over een klinkerweg en je waant je Formule 1-coureur. Je voelt al aan waar dit naar toe gaat: het toegenomen comfort in moderne auto's verwijdert ons verder van wat er gebeurt.

Dat is deels een bewuste keuze van de automakers. Er wordt door het grootste gedeelte van de kopers verwacht dat een auto comfortabel is. Ook een sportieve auto. Het ontwerp van de auto lijdt ook nog eens onder regelgeving. Naast de fraaie Pininfarina lijnen van de 205, lijkt de 208 een mollig dikkertje. De hoogte waarop een voetganger geschept dient te worden, de ruimte tussen motorkap en motorblok liggen vast in regelgeving. Dat dicteert in grote mate de globale belijning van nieuwe auto's. Neuzen worden hoger, konten dikker en vooral bij erg kleine auto's is er alleen in de detaillering nog iets te doen voor de ontwerper.

De 208 GTi is dan ook minder spannend dan de 205 GTi dat was. Maar hij is ook comfortabeler, ruimer, veiliger en sneller. Voor alledaags gebruik is het een betere compromis.

Green credits
6,8 seconden van 0 naar 100 en toch over vier weken 1 op 15,5 rijden. Dat zijn verpletterende cijfers. Een GTi zal nooit een auto zijn voor treehuggers, maar dit zijn indrukwekkende verbruikscijfers voor een auto waar ik absoluut niet voorzichtig mee gereden heb.

Schoolreüniescore
Het ligt er een beetje aan hoe lang geleden je van school bent gegaan. Was dat meer dan 22 jaar geleden, dan kun je echt niet aankomen in een GTi. De Peugeot mag dan understated zijn, voor een man of vrouw ouder dan 35 is het wel een beetje een midlife crisis op wielen. Ben je een jonge deerne, iemand in de bloei van zijn leven, dan hoef je je echt niet te schamen voor de rappe Fransman. Geen enorme spoilers, luchtinlaten of sportborduursels. Een knap karretje met pit.

Sex appeal
Neem een bos bloemen mee, een fijne fles bubbels en doe je voor als francofiel. Dan is de 208 GTi een prima accessoire.

Praktisch nut
De 208 is ruim en comfortabel genoeg, ook om met vier volwassenen in te rijden. Niet naar Spanje, maar een paar uur is goed vol te houden. Irritatie: de cruise control werkt pas vanaf de vierde versnelling en boven de 50. Pluspunt: de climate control kent een 'soft auto stand' die de wagen goed op temperatuur houdt, zonder je te hard in het gezicht te blazen.

Eindoordeel
Mijn belangrijkste conclusie is dat je een auto niet moet vergelijken met een voorganger van dertig jaar geleden. Appels en peren. De 208 GTi is in zijn segment absoluut een aanrader. Niet te duur, rap, zuinig in gebruik, volledig uitgerust en geeft stiekem wel een subtiele knipoog naar zijn legendarische oudere broer.

Komende maand
Na een zomer vol cabrio's en een maand met een heruitgevonden legende, is het terug naar de realiteit. De komende maanden gaan we op zoek naar de Brightste familiebak. We beginnen met de Simply Clever Skoda Octavia station.

Lees meer over:

Deel via