Duurtest Peugeot 308 SW deel 1: auto van het jaar

Duurtest Peugeot 308 SW deel 1: auto van het jaar

07-10-2014 13:01 Laatste update: 28-04-2018 03:43

Deze maand rijden we met de auto van het jaar. De Peugeot 308. Een waardig opvolger van de Leaf, Ampera en Golf?

De verkiezing voor Europese auto van het jaar is een beetje een typische aangelegenheid. Sinds 1964 wordt de prijs uitgegeven door een aantal autotijdschriften uit Europa. Juryleden zijn journalisten. Hoe groter de markt, hoe meer journalisten uit dat land mee mogen stemmen. In totaal ongeveer 60. Het vreemdste is dat in deze competitie een nieuwe BMW 4-serie het opneemt tegen een Kia Picanto. De lijst met winnaars uit het verleden (Fiat Bravo, Renault Megane en Opel Insignia) is vooral een bewijsstuk voor de typische smaak van de jury en zeker geen garantie voor succes.

In recente jaren wonnen de Nissan Leaf en de Opel Ampera. Maar met de Golf en de 308 zijn we de laatste twee jaren terug bij reguliere brandstof aangedreven auto's.

1 op 30
Onze 308 is een stationwagon met een 1.6 dieselmotor. Die levert 120 pk, waardoor je prima met het verkeer mee kunt komen en toch rond de 1 op 30 moet kunnen rijden. Dat gaan wij natuurlijk controleren de komende weken.

Inclusief reservewiel
De 308 heeft naast een sticker "European Car of the Year" nog meer extra's. Dat verwacht je ook van een auto met de naam: Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 Blue HDi 120.

Wij noemen: noodremassistentie, navigatie- en multimediasysteem met touchscreen. Cruise control. 16" lichtmetalen rims. Ledlampen voor en achter. Climate control. Automatische alles: inclusief dimmende binnenspiegel, verlichting en ruitenwissers.

Achterin zitten ook nog een paar hele sjieke bagagebeugeltjes op rails. Ik ken geen mens die ze gebruikt, maar het ziet er wel chique uit.
En een redelijk unicum in deze tijden: een heus reservewiel. Nou ja, een thuisbrengertje. Maar dat is altijd beter dan een busje schuim.

Moeder aller glazen daken
Vreemd genoeg wordt er in de lijst met standaarduitrustingwel gesproken over dingen als "portiervakken voor" en "12v aansluiting", maar niet over het vele malen indrukwekkender glazen dak. Het grootste glazen dak dat ik ooit in een auto gezien heb. Het loopt nog tot voorbij de achterbank zodat zelfs Fikkie uitzicht heeft op de wolkenlucht.

Dit alles kost u slechts 26350 euro als u niet voor 750 euro aan blanc nacré verf op uw auto laat spuiten. Dan is het net iets over de 27k. Voor de belangrijkste klantengroep van de 308 is een ander cijfer even belangrijk: 14% bijtelling. Inderdaad.