Duurtest Seat Leon Cupra ST 280

Duurtest Seat Leon Cupra ST 280

30-06-2015 13:22 Laatste update: 27-04-2018 23:05

In de duurtest een paar vluggertjes. Na de Cayman GT4, nu de Seat Leon Cupra ST 280. Een stationwagon met bijna 300pk.

Voordat ik er eentje gereden had, vermoedde ik altijd dat de Audi RS6 mijn favoriete auto zou worden. Een stationwagon met de prestaties van een sportauto. Mooier wordt het toch niet? Maar nadat ik er eentje gereden had, besefte ik me pas dat elke auto een compromis is, en dat dit compromis niet bij mij past. De belofte van een stationwagon is ruimte en comfort voor een lange afstandstrip. De belofte van een sportauto is razendsnelle acceleratie en een onnodig hoge topsnelheid. De RS6 voldeed aan beide. Maar de tank was wel aanzienlijk sneller leeg dan die van de 3.0TDI die ik eerder eens reed. Het bochtenwerk was minder spectaculair dan in kleinere auto's. Simpelweg vanwege het formaat en gewicht.

De vraag die ik me dan ook deze week stelde bij de Leon Cupra ST 280 is of de auto een mooi uitgebalanceerde kruising is, of een auto die niet weet wat hij is?

De looks
De RS6 die ik reed was matgrijs met enorm uitgeklopte wielkasten. De Leon ST Cupra is daarentegen meer een sleeper. Een auto waaraan de gemiddelde weggebruiker niet meteen ziet dat het iets speciaals is, maar de kenner kan hem niet missen. Gelukkig is er niet teveel veranderd ten opzichte van de reguliere Leon, want dat is in mijn ogen een schoonheid. De origami vouwlijntjes in de deuren passen perfect bij de contouren van de rest van de auto.
In het interieur is op de stoelen en een badge hier en daar ook niet veel veranderd. Een keurig interieur dat je in een auto uit deze klasse kunt verwachten.

Prestaties
Het is werkelijk niet te bevatten dat het de ingenieurs van Seat (lees Volkswagen) gelukt is om 280 pk uit een 2 liter blok te persen. Nog knapper is het dat de auto in de comfort stand aanvoelt als een reguliere stationwagon die gewoon leuk mee kan komen in het verkeer. Druk echter op de Cupra knop en het beest wordt opgeroepen. De Cupra blijkt opeens veel meer in de benen te hebben. Het sturen is strakker en directer. Die 280 pk blijkt opeens toch in het blok te zitten en je gaat als een speer richting de horizon.

Zo op het eerste gezicht een doodnormale stationwagon.

Deze prachtkleur heet Dynamic Grijs. Ik zou hem emailleblauw noemen.

Voice control to Major Tom!

Maak van je vakantie-auto een racewagen met 1 druk op de knop.

Met twee hendels de achterbank plat en de fiets ligt er zo in.

De optionele Cupra bucketseats.

Wil je er echt een sleeper van maken, dan haal je deze badge van de auto met een haardroger en een stukje visdraad.

Liefhebbersauto
De Cupra ST is een werkelijk fenomenaal stuk techniek. En in het dagelijks gebruik kun je kiezen of je een boodschappenwagen of een monster wilt met een druk op de knop. Het verbruik loopt mooi mee met de manier waarop je de auto gebruikt. Zuinig in de comfort-stand, dorstig in de cupra-stand. De Cupra ST 280 is een prachtig compromis voor iemand die een sportieve auto wil, maar een stationwagon nodig heeft.
De auto die wij reden kost 46K. De instapper kost net geen 38.000.

Volgende week
Volgende week rijden we de Land Rover Discovery Sport.