Eerste indruk: Nissan Leaf 2013
De beste elektrische gezinswagen is verbeterd. Rutger testte de Nissan Leaf 2013.
Anderhalf jaar geleden had ik drie maanden een Nissan Leafvoor de deur staan en maakte ik alleen gebruik van die elektrische auto, de fiets en het openbaar vervoer. Ondanks dat de infrastructuur voor opladen toen gebrekkig was, heb ik weinig hoeven laten met die auto. Sterker nog: met de komst van een tweede kind ben ik de alternatieven nog eens gaan overwegen en is een Nissan Leaf een serieuze kandidaat als enige auto in ons gezin. Het feit dat de auto nu verbeterd is, in drie verschillende varianten verkrijgbaar en mét of zonder accu te koop maakt hem nog aantrekkelijker.
Het goede nieuws ten opzichte van de Leaf die ik vorig jaar reed: er is 40 procent minder dysprosium nodig voor productie van de nieuwe elektromotor. Elektronica is compacter geplaatst waarmee 30 procent ruimte bespaard wordt én tachtig kilo. De bagageruimte is nu 370 liter. Bovendien is de verwarming energie-efficiënter geworden. De meest luxe versie kan alle stoelen en het stuur verwarmen. Kleine irritaties zijn ook weggenomen. De laadklep is nu bijvoorbeeld verlicht en kan op slot.
Al die kleine verbeteringen leveren ook nog eens een groter bereik op. Van 160 naar 200 kilometer. Wij rijden de Tekna, de meest uitgebreide versie. Leren bekleding, 17" velgen (veel knapper dan op de vorige Leaf), led-koplampen, Bose soundsysteem en een brute 360º video. De snellere 6,6 kW lader is een extra, maar daarmee is de laadtijd te halveren naar vier uur op een regulier laadpunt.
Bij Nissan kun je nu ook kiezen of je de accu's zelf aanschaft, of leaset. Een instap-Leaf zonder accu's kost je maar iets meer dan een Renault Zoe (23.980 euro) en je leaset dan de batterij vanaf 79 euro per maand. Koop je de accu zelf, dan betaal je voor dezelfde auto 29.790 euro.
De Leaf Tekna versie die ik rijd is met zijn prijskaartje a 35 duizend euro vergelijkbaar met de Leaf uit 2011 die ik reed. Maar er zitten een aantal fijne extra's op zoals die lederen bekleding, camera's rondom en stoel- en stuurverwarming. Heb je daar geen belang bij, dan kun je nu kiezen voor een goedkopere variant.
Bij het retourtje Winsum - Leeuwarden dat ik met de Leaf 2011 altijd reed kwam ik in winterse omstandigheden altijd aan met nog tussen de 20% en 30% acculading over na een enkele reis. Nu parkeerde ik de Leaf met nog 53% over. Dat heeft deels te maken met de gunstige weersomstandigheden, maar zeker ook met de verbeterde accu. Een andere feestelijke ontwikkeling is het grote aantal laadpalen dat opeens te zien is op het kaartje. "Mijn laadpaal" is om 8:30 gelukkig ouderwets onbezet.
Nog steeds kun je via een app je auto instellen om voor te verwarmen of te koelen, zodat je accu niet leegloopt op de airco als je rijdt. Voor een 'facelift' is de Nissan Leaf 2013 een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger.