Eerste indruk: zelf apps maken met AppMachine
Als leek een app maken was praktisch onmogelijk. Met AppMachine is het niet moeilijker dan bouwen met Lego.
Nog niet zo heel lang geleden was het voor complete leken onmogelijk om zelf een site in elkaar te draaien, al was het maar een simpel blog. Diensten als Tumblr, Wordpress en Squarespace brachten daar verandering in.
Het werd mogelijk om snel en gemakkelijk een site te maken met een geheel eigen uiterlijk, zonder te hoeven rommelen met code of in ingewikkelde opmaakprogramma's. AppMachine doet grofweg hetzelfde voor apps. In minder dan een half uur draaide ik een compleet functionerende Bright-app in elkaar.
Na het aanmaken van een account vroeg AppMachine me naar wat informatie, het belangrijkste bleek de url, bright.nl in dit geval. AppMachine keek wat rond op de site en gaf me vervolgens een aantal Twitter- en Facebookaccounts en RSS-feeds om uit te kiezen. Ik kreeg een waslijst maar koos natuurlijk voor de accounts van Bright en de volledige RSS-feed. Vervolgens hoefde ik alleen nog maar een van de 37 standaard templates te kiezen.
De templates zijn pas het beginpunt, je kunt veel aanpassen
In een speciale AppMachine preview-app kon ik daarna zien dat de RSS-feed, videofeed en sociale netwerken prima werkten in mijn app. Om een idee te geven: mijn test-app zag er na vijf minuten precies zo uit als de app van het Amsterdam Dance Event. Die app is volledig gemaakt in AppMachine en als template voor iedereen beschikbaar.
Alle templates zijn aan te passen, daar zijn nu twee moeilijkheidsgraden voor. De eerste, general, is volledig foolproof. Je kan kleuren aanpassen, andere (hoogwaardige) lettertypen kiezen bijvoorbeeld headers of logo's toevoegen. Veelzijdiger maar ingewikkelder is designer. Je kunt dan eigen, zelfgemaakte knoppen en interface-elementen toevoegen, die je aan de hand van een Photoshop-template netjes op maat kan maken.
Mijn test Bright-app voor iPhone, gemaakt in een half uurtje
Iedere aanpassing zie je live terug in de preview-app, wat erg prettig werkt. Je kunt steeds controleren of je nog wel goed bezig bent. Het is daarbij erg leuk dat de preview zowel op iPhone als Android werkt.
Ook het ordenen van de onderdelen is erg simpel. Als Lego-blokjes staan categorieën als Nieuws, Twitter en Muziek onder elkaar. Volgorde veranderen is gewoon een kwestie van slepen, een uitklapmenu voeg je als extra bouwblokje toe. Het werkt overzichtelijk, de hiërarchie is zelfs voor de beginner meteen duidelijk. AppMachine werkt overigens nog aan een derde optie, bovenop designer komt het developer-pakket. Daarmee heb je wel toegang tot de code.
Je bouwt in een keer een app voor zowel iOS als Android.
Ben je uiteindelijk helemaal tevreden over je app en werkt 'ie op iPhone en Android? Dan kun je gaan publiceren. Dat kost wat: €399 voor een beginners-app, €699 als je gebruik hebt gemaakt van de designer-functies en €1499 wanneer je ook de geavanceerdere ontwikkelaars-opties hebt gebruikt. Tot aan dit punt is AppMachine helemaal gratis te gebruiken, je betaalt pas wanneer zij de app daadwerkelijk voor je (af)maken en publiceren. Het versturen van push-berichten is ook mogelijk, maar wordt pas beschikbaar als bouwblok wanneer je app in de App en/of Play Store staat.
Is je app eenmaal gepubliceerd kun je met AppMachine ook mooi bijhouden hoe ie het doet. Ook hier wordt de blokken-metafoor weer gebruikt, waardoor je precies kan zien welk onderdeel van je app in welk deel van de wereld populair is. Uiteraard kan je het aantal downloads bekijken en hoe vaak je gebruikers naar welke sociale media delen. Zelfs het aantal bezoeken en de hoeveelheid tijd die gebruikers in je app doorbrengen zijn af te lezen.
AppMachine houdt zelfs statistieken over je apps bij
AppMachine is een veelzijdige maar ontzettend makkelijk te gebruiken appbouwer. Iedereen die weleens op Tumblr of dergelijke een blog in elkaar heeft gepield kan met AppMachine ook uit de voeten. Toegegeven, de prijzen zijn bepaald niet mals. Zo betaal je per update na publicatie €99 euro, update je vaak is een maandabonnement à €99 waarschijnlijk slimmer.
Toch zijn die prijzen wat mij betreft best schappelijk. Het resultaat mag er wezen, zeker gezien de minieme tijdsinvestering die nodig is voor prima resultaat. Ga na: wil je een app voor iOS ontwikkelen heb je een Mac nodig en betaal je als ontwikkelaar €99 per jaar, nog voordat je ook maar iets geprobeerd of gedaan hebt. Als AppMachine de eerste stap is in het democratiseren van de app-markt, staat ons nog veel moois te wachten.