Gedragscode nodig voor social media experts
Social media experts verkopen zichzelf graag op blogs. Daar moeten regels voor komen, vindt branchvereniging DDMA.
Transparantie, openheid en interactie zijn eigenschappen die elke social media expert graag aan zijn klanten verkoopt. Maar deze eigenschappen lijken niet op te gaan als het om hun eigen berichtgeving gaat.
Een willekeurige steekproef op DutchCowboys en Marketingfacts leert dat de grens tussen nieuws en zelfpromotie soms wel erg mager is. Die discussie wil de Branchvereniging voor Dialoogmarketing graag aankaarten door een Code Social Media op te stellen.
De gedragscode moet ervoor zorgen dat het duidelijk is wanneer mensen betaald krijgen voor content en welke relatie de auteur heeft met het product. Als voorbeeld noemt Anneli Rispens het voorval met Vincent Everts, die betaald kreeg om een video te maken over een nieuwe printer van HP.
De Social Media Professionals Group heeft alvast een lijstje opgesteld van punten die in zo'n gedragscode zouden kunnen staan. Verder discussiëren over de kwestie kan hier of in de reacties.