Google zoekt partner om zelfrijdende auto maken

Google zoekt partner om zelfrijdende auto maken

22-12-2014 09:33 Laatste update: 28-04-2018 02:41

Google wil samen met een autofabrikant binnen vijf jaar de zelfrijdende auto realiseren.

Dat Google goed is in het ontwikkelen van software daar zal niemand aan twijfelen, maar als je naar het prototype van Google’s zelfrijdende auto kijkt die het begin dit jaar introduceerde, dan zie je meteen dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken. De jollige sciencefiction-auto zonder stuur, gas- of rempedalen heeft een hoog speelgoeduiterlijk en zou een eventueel wantrouwig publiek niet snel over de drempel trekken om voor het eerst de macht over het stuur aan een autonoom rijdende auto over te laten.

Google is zich er bewust van en zoekt partners waarmee ze samen de zelfrijdende auto binnen vijf jaar op de markt kunnen zetten, aldus de projectleider Chris Urmson in de Wall Street Journal. Google wil het wiel niet opnieuw uitvinden en het bouwen van de auto overlaten aan een autofabrikant die dat veel beter kan. Google zou zich dan vooral concentreren op de ontwikkeling van de software nodig voor het zelf laten rijden van de auto’s.

Volgens Google is zijn huidige zelfrijdende auto al drie generaties verder dan het prototype dat ze aan het begin van dit jaar lieten zien. Deze nieuwere modellen moeten begin volgend jaar op de openbare weg in het verkeer getest worden. Google heeft al een reeks zelfrijdende auto’s sinds 2010 in het dagelijks verkeer getest zonder ongelukken en is ervan overtuigd dat de technologie combinatie van laser en radar dat als oog van de auto alles in de gaten moet houden, veilig is.

Hoewel de technologie bij de dag beter wordt, is het toch vooral de zorg om de garantie van veiligheid die de komst van de zelfrijdende auto mogelijk zal vertragen. Zo heeft het Californische departement voor motorvoertuigen de eindejaars deadline voor nieuwe regels voor toekomstige zelfrijdende auto’s niet gehaald. Het departement worstelt met de vraag wie de veiligheid van de zelfrijdende auto moet garanderen en hoe je daar regels voor moet schrijven die te toetsen zijn. Is het de fabrikant, de overheid of een onafhankelijke instantie die de veiligheid van de zelfrijdende auto’s moet certificeren.

De nieuwe regels hadden nu klaar moeten zijn maar het Californische departement voor motorvoertuigen komt er niet uit en heeft het vraagstuk voor zich uitgeschoven.