Hyves en Marktplaats: spuuglelijk
Hyves heeft een slechte interface en ook Marktplaats is lelijk. Dat kan beter!
Slechte publiciteit voor Hyves. Walter van den Berg geeft de vriendjessite in nrc.next eens flink onderuit de zak: Hyves is een uit de hand gelopen bierviltjesidee, nog altijd even ondoordacht en bovendien spuuglelijk, net als Marktplaats.nl. Eerder deze week berichtte Emerce dat Hyves een 'wegwerpmerk' zou zijn: de meeste Nederlanders zouden het niet missen als het zou verdwijnen. Hyves-gebruikers natuurlijk in rep en roer: Van den Berg kreeg zelfs hatemail (2) en ook de blog Hyped sputtert wat.
Het is echter maar hoe je leest. Wat die merkwaarde betreft: Hyves was juist met datzelfde Marktplaats een van de weinige Nederlandse internetbedrijven in de tophonderd van onmisbare merken - kennelijk kan 43 procent van de Nederlanders inmiddels niet meer zonder Hyves, toch geen geringe prestatie van een gratis lidmaatschapswebsite. En Van den Berg zegt in zijn nrc.next-stuk juist dat een netwerksite nut en waarde heeft, zolang je maar begrijpt dat de Hyves-buddies geen 'vrienden' zijn; de gebruikers hebben dat heus zelf ook wel in de gaten.
Storm in glas water? Nou, nee. De kritiek die fier overeind blijft is dat het bedroevend is gesteld met de user-interface en het design van de Nederlandse topwebsites Marktplaats en Hyves. Marktplaats is een onhandige, onooglijke site waarvan het vijf jaar geleden al schandalig was dat-ie met iFrames werkte, laat staan nu; Hyves heeft een navigatie van lik me 't vestje. Tijd voor een rigoureuze omkat dus, in navolging van Bright! Help mee en laat je suggesties achter: aan wat stoort u zich het meest op deze smetten op 's Neerlands ontwerpblazoen? Commentaar op het vernieuwde Bright is trouwens ook welkom.