KPN heeft last van mobiele apps
KPN neemt maatregelen vanwege populariteit van apps voor chatten en bellen: nieuwe abonnementen en massa-ontslagen.
Dat smartphonebezitters steeds vaker via mobiel internet chatten en bellen begint impact op de bedrijfsvoering van telecomaanbieders te hebben. Dat KPN-klanten nu minder bellen en sms' en steeds vaker Whatsappen, Pingen en Viberen, zorgt ervoor dat het bedrijf zijn mobiele abonnementen gaat aanpassen. En er verdwijnen de komende vier jaar tot onvrede van de vakbonden maximaal 5000 banen, zo maakte KPN bekend tijdens de presentatie van zijn kwartaalcijfers.
De mobiele apps hebben volgens KPN een negatieve impact op de inkomsten uit bellen en sms'en. Er wordt bijvoorbeeld 10 procent minder gesms't. KPN wil maatregelen nemen door mobiele abonnementen aan te passen. Bellen, sms'en en internet komen in dezelfde bundel te zitten. Ook komen er beperkingen van het gebruik van bepaalde online diensten. Denk aan het afknijpen van verbindigen voor bijvoorbeeld Skypen via mobiel internet. Helemaal blokkeren van diensten is nog niet aan de orde, maar als je onbeperkt gebruik wil maken van voip en chat via mobiel betekent dat extra betalen. De details maakt KPN op een later moment bekend.
KPN heeft al een tijdje een datalimiet van 1 GB per maand. Concurrent T-Mobile heeft nog geen datalimiet, maar werkt ook aan technieken om op drukke momenten en plekken het netwerk te ontlasten door zware data-apps af te knijpen. Zie ook onze uitlegparty over 'files op 3g-netwerken'. T-Mobile heeft ook aangekondigd dat mobiel internet de komende jaren vanwege oplopende kosten duurder zal worden. KPN wil overigens ook de maximale datasnelheid verhogen van 7,2 Mbps naar 20 Mbps.