Machinima workshop
Mediamatic organiseert de eerste Nederlandse machinima workshop, het maken van lowbudget films met behulp van games.
<font size="1">Klik voor een scene uit Visiting Scrooge.</font>
Machinima is de kruising tussen filmmaken, animatie en gameontwikkeling. De term machinima is een destillaat van MACHIne, aNImation en cineMA. In machinima ben je als gamer de regisseur. Je gebruikt jouw gezichtspunt in de computergame zoals The Sims, Unreal, the Movies, Second Life, Halo als de camera, de gamekarakters als acteurs en het decor als de filmset. Met behulp van scripts, het toevoegen van props, zelf gemaakte karakters en verschillende camerastandpunten kan je met minimale middelen films maken inclusief de peperdure special effects van explosies, enorme filmsets en de duizenden figuranten die traditionele films kenmerken.
<font size="1">Oorlogsgames als decor zoals Battlefield 1942 zijn populair. Bekijk The Objective.</font>
In de eerste instantie lijkt dat overeen te komen met compute animatiefilms zoals The Incredibles of Toy Story. 'Eigenlijk was het een typefout die ertoe leidde dat de term animatie in machinima werd opgenomen. Oorspronkelijk was het alleen een samenvoeging van machine en cinema,' zegt Friedrich Kirschner machinimamaker en redacteur van Machinimag. 'De machinima film wordt opgenomen in een realtime 3D omgeving. De abstracte data in de game wordt door de computer in tienden van secondes berekend en omgezet naar een zichtbare set. Dit gaat zo snel dat je er niets van merkt. Vandaar de term realtime. Animatie films zoals Toy Story worden gemaakt in professionele 3D programma's zoals Maya waarbij computers een nacht staan te stampen voor een filmscene van enkele seconden.'
<font size="1">Bekijk No License.</font>
Een visueel medium uitleggen met woorden is lastiger dan het laten zien. Friedrich verklaart machinima nader met de film No License. 'Het is een goed voorbeeld van wat ik zojuist uitlegde.' De makers van de film gebruikte de game Battlefield 1942 en de mod Desert Combat om James Bond na te spelen. Na enige voorbereiding startten de filmmakers een multiplayer game en iedere speler kreeg een specifieke rol volgens een script toegewezen. Een van de spelers verwijderde zijn HUD om als cameraman de actie vanuit zijn game gezichtspunt te filmen.
<font size="1">Download The Journey.</font>
No License is een voorbeeld van wat Friedrich 'live action machinima' noemt. 'De actie neemt plaats in een netwerkgame. Iedere speler manipuleert zijn virtuele personage via de muis en het toetsenbord. Dialogen worden via een headset met een microphone toegevoegd en er is altijd een speler die als cameraman dient. Zijn of haar gezichtspunt wordt opgenomen en vormt het rauwe filmmateriaal.' Deze manier van machinima is volgens Friedrich het makkelijkst te leren en ligt dicht bij het echte filmen. Het bekendste voorbeeld van live action machinima is de serie Red vs Blue van Rooster Teeth Productions. Met niets meer dan een Xbox en het spel Halo gemaakt, werd de serie een enorm succes.
Een stapje hoger op de machinima filmladder en aanzienlijk moeilijker is scripted machinima. 'Iedere acteur wordt aangespoord door een geprogrammeerd script die hem precies vertelt wanneer wat te doen. Dat kan via de gamemechanieken of door modding tools. Dat geldt ook voor de camerastandpunten die je via een script kan veranderen. Geluid of muziek wordt veelal later toegevoegd', aldus Friedrich. De scripts sturen de game engine aan. Een voorbeeld van een volledig gescripte machinima film is The Journey die je in Unreal kunt afspelen. 'Het grote voordeel van scripted is dat je een film in je eentje kan maken', zegt Friedrich. 'Bovendien kan je veel meer aanpassen zoals je eigen personages, textures en animaties. Nadeel daarentegen is dat je met de modding tools tegen technisch problemen aanloopt die je artistieke vrijheid in de weg staan.'
<font size="1">Download In the Waiting Line.</font>
Volgens Friedrich is machinima de gamesubcultuur ontgroeit en hard op weg om een eigen genre binnen de filmwereld te worden. De clip In the Waiting Line van de band Zero7 was de eerste machinima videoclip die in 2003 door MTV werd uitgezonden. De aandacht voor machinima op de vele animatiefestivals duiden erop dat machinima een medium is op weg naar volwassenheid.
<font size="1">De cursisten aan het werk.</font>
De veertien deelnemers van de Mediamatic Machinima Workshop nemen machinima in elk geval serieus. De deelnemers varieren van een voormalig tv-zender piraat, filmacademie studenten, een afgevaardigde van het VPRO-programma Tegenlicht tot en met de organisatie Cheque de La Realidad, die met een crossmedia project de vervuiling van het regenwoud, de schending van de mensenrechten en het wangedrag van oliemultinationals in Ecuador aan de kaak wil stellen. Vier dagen lang zullen zij zich onder begeleiding van experts verdiepen in de gereedschappen, brainstormen over storyboards, personages en scenes om vrijdag hun eerste zelfgemaakte machinima films te kunnen tonen.