Met deze app vermijd je andere toeristen in Amsterdam

Met deze app vermijd je andere toeristen in Amsterdam

27-02-2014 09:31 Laatste update: 28-04-2018 07:20

Jody van den Tillaart

Amsterdam wil dubbel zoveel toeristen trekken, maar hoe de drukte te reguleren? Met apps en sensoren natuurlijk.

Stel je voor: je komt vers ingevlogen uit Japan naar het mooie, maar kleine en compacte Amsterdam. Overal om je heen krioelen andere toeristen en ze lijken allemaal tegelijk naar het Van Gogh Museum te willen. Je bent er voor het eerst, dus je weet ook niet zo goed waar je nog meer naar toe kunt. Je hebt dataroaming op je smartphone uitgezet en die papieren reisgids is zó 2010.

Je hebt wel de Amsterdam-app van Proxible gedownload. Die weet waar je bent via 'smart sensors'. Pling: hij raadt je aan wat te doen. 'We suggest. Take the boat ride @ 1010 to the Rijksmuseum. Then walk over to the Van Gogh Museum for the tour at 1400. Show this screen for a 10% discount'.

Voor de voeten lopen

De Eindhovense startup Proxible, onderdeel van Startupbootcamp HighTechXL, werkt aan deze manier van communiceren met gasten van de hoofdstad. Op hotspots installeren ze hun slimme sensoren, die meten hoeveel mensen er omheen zwermen. Op die manier kan het systeem proactief een andere - rustigere - toeristische attractie voorstellen. Op die manier wil Amsterdam het aantal toeristen verdubbelen naar 12,6 miljoen mensen op jaarbasis, zonder dat die elkaar vreselijk voor de voeten gaan lopen. Proxible heeft een deal getekend voor 3 jaar met de hoofdstad.

Schoenen die bij je tas passen

Zoals je je kan voorstellen, kun je nog veel meer interessante dingen doen met de technologie van deze startup. Zo heeft Proxible onlangs ook een deal gesloten met een groot internationaal modehuis, zo maakten ze op de Demo Day van HighTechXL bekend. Als je de bijpassende app hebt - dat is wel de voorwaarde: het is daarmee 'permission marketing' - krijg je interessante aanbiedingen op basis van je persoonlijke voorkeuren. Die gave tas die je al gepind had op Pinterest bijvoorbeeld, met een korting. Of suggesties voor schoenen die daarbij passen.

Maar de technologie kan ook prima gebruikt worden voor een audiotour in een museum, in plaats van QR-codes op een beurs, of om een verbinding te maken tussen online en offline winkelen.

Privacy

Gevoelig puntje is natuurlijk altijd de privacy bij dit soort apps. Nu kunnen de sensors van Proxible gelukkig niks van je registreren als je de bijbehorende app niet hebt gedownload. Bij het downloaden geef je toestemming om bepaalde gegevens uit te wisselen. Dat kan ook anoniem, maar hoe meer je prijsgeeft, hoe meer voordeel de app je kan bieden. De app kan dan ook waardevolle informatie uit je social media accounts halen.

Lees ook:

Hoe deze startups uit Eindhoven de wereld gaan veranderen

Hoe Philips je de weg in winkels wijst met lampen