Met je hele hebben en houwen op Hyves
Veilig internetten heb je zelf in de hand. Dat betekent dus ook dat je kunt voorkomen dat Stanislav en zijn maten je komen opzoeken.
'Mijn naam is Karlijn van den Berg en ik log altijd in met de naam van mijn kat.' Misschien heb je de commercial al langs zien komen van de nieuwe voorlichtingscampagne van het Ministerie van Justitie (zo niet, bekijk hem hier). Inmiddels is als onderdeel van de campagne, die een behoorlijke mediadruk heeft op tv en radio, ook een Hyves-element gestart.
Op de actiesite worden Stanislav en zijn maten geïntroduceerd. Russen natuurlijk, logisch! Je kunt op de pagina je vrienden een filmpje sturen met daarin een vorm van personalisatie. Zo ontving ik dus van een vriend een mailtje met de tekst 'Je bent bekender dan je denkt'. Na de doorklik lijkt het alsof je gewoon een YouTube-filmpje in je inbox krijgt (zie plaatje linksboven), maar het blijkt een ingeframede pagina te zijn (bovenin de pagina werkt alles nog wel, maar de berichtenfuncties links zijn gewoon een plaatje).
Toen het filmpje ging afspelen dacht ik: vast weer zo'n filmpje waar mijn naam in gezet is, niet erg vernieuwend. Het ging echter wel wat verder. In het filmpje komt een foto uit mijn fotoboek uit de printer rollen, de acteurs zeggen dat ik 'bezet' ben, hoeveel vrienden ik heb en ze laten die op het prikbord ook zien. Mijn leeftijd wordt genoemd, mijn naam op een flip-over gezet. De Russen weten alles van me! En ze komen me opzoeken in Leiden zeggen ze.
De boodschap eindigt met 'Soms ben je bekender dan je wenst. Vertrouw niet alles aan internet toe'. Vervolgens krijg je in het filmpje de mogelijkheid om het iemand anders ook toe te sturen, krijg je vijf tips over veilig Hyven of kun je doorklikken naar de site van het Ministerie.
De campagne werd in eerste instantie positief ontvangen (Zo maak je campagne op Hyves), maar in de loop van deze dag worden mensen minder positief. Hoe kan het dat je informatie krijgt te zien die je afgeschermd hebt? Mijn fotoboek is bijvoorbeeld helemaal niet openbaar op mijn Hyvespagina, dus waar halen ze die foto dan vandaan?
Stemmen gaan op dat de overheid dit niet kan maken en dat N=5/Kong die de campagne heeft gemaakt de privacywetten overtreedt. Yme Bosma van Hyves reageert op Marketingfacts: 'niemand anders dan jij ziet deze informatie op Hyves. Deze informatie wordt alleen gebruikt om het filmpje leuker en relevanter voor je te maken, net zoals we bijvoorbeeld Rotterdamers geen Ajax reclame tonen.' Niets om je dus druk om te maken.
De vraag is of dit filmpje, en de gehele campagne zijn doel bereikt. De campagne zoekt de extremen op. Sandra die al haar gegevens op straat gooit, en een Hyvesfilmpje waarin je je volledige persoonlijke profiel in een schuurtje van Russen voorbij ziet komen. De overheid wil zorgen dat mensen beter nadenken over het vrijgeven van persoonlijke informatie. De vraag is of mensen nu daadwerkelijk hun gedrag veranderen en beter nadenken of misschien denken: zo dom als Sandra ben ik natuurlijk niet!
In elk geval heeft de Hyvescampagne genoeg stof doen opwaaien. In uitvoering is het wat mij betreft erg goed gedaan, en zit hij echt tussen de ogen. Maar of er nu ineens masaaal Hyvesprofielen worden afgesloten, vraag ik me af.