Moet je straks ook het privacybeleid van je auto accepteren?
Auto’s worden steeds 'slimmer' en daarom wordt er in de VS al gewerkt aan wetgeving die ook automakers verplicht om een privacybeleid op te stellen.
Voordat je een apparaat dat gegevens over je verzamelt gaat gebruiken moet je vaak al een 'privacy policy' accepteren. Ook moderne auto's horen tegenwoordig in dat rijtje thuis, volgens Amerikaanse congresleden.
Smartcar
Alle sensoren in nieuwe auto's kunnen bijhouden hoe hard je rijdt, hoeveel je verbruikt en hoe hard je remt. Deze informatie kan in potentie, afhankelijk van je auto, ook doorgestuurd worden naar de fabrikant. Om dit fenomeen te tackelen wordt er in het Amerikaanse congres gesleuteld aan een wet die ook automakers verplicht om vooraf inzicht te geven in wat er met die informatie gebeurt.
Ook is in de concepttekst opgenomen dat autofabrikanten de informatie niet langer mogen gebruiken dan nodig is voor ‘legitieme bedrijfsdoelen', maar het is onduidelijk wat precies legitime bedrijfsdoelen zijn. De boete die die bedrijven riskeren door niet aan de nieuwe wet te voldoen is ook nog aan de magere kant: maximaal 1 miljoen dollar. Maar volgens de Washington Post kan er nog een hoop veranderen aan de wet, die nog maar in de kinderschoenen staat.
Ecall
Gezien de ontwikkelingen in de industrie lijkt het slechts een kwestie van tijd voor er in Europa ook wetten of richtlijnen voor data-collectie door autofabrikanten worden opgesteld. De Franse privacywaakhond CNIL is al langer bezig om met de auto-industrie tot afspraken te komen. In Europa worden automakers vanaf maart 2018 wel verplicht om het zogeheten Ecall-systeem in te bouwen. Dat is een apparaat dat automatisch een noodmelding naar 112 stuurt als je auto crasht. Het is fabrikanten verboden om de informatie die hieruit komt door te verkopen of te bewaren.