Nederlands platenlabel start abonnement
Voor een tientje per maand krijgen abonnees van platenlabel Excelsior elke maand 'iets bijzonders' opgestuurd.
Geld verdienen is voor grote muzieklabels dan misschien al mogelijk met het gratis weggeven van muziek en vervolgens cashen op de reclame-opbrengsten via YouTube en royalty's van andere legale sites. Maar voor kleinere muziekmaatschappijen levert dat niet genoeg op. Zij moeten met creatieve oplossingen komen om geld te verdienen. Dat hoeft zeker niet alleen digitaal te zijn, bewijst het Nederlandse Excelsior Recordings.
Dit onafhankelijke label, dat al 250 cd's en singles heeft uitgebracht, probeert het nu met een maandelijks abonnement. Supporters krijgen elke eerste werkdag van de maand bonusmateriaal opgestuurd en krijgen gegarandeerd elk jaar minimaal zes volledige albums van Excelsior-bands en -artiesten. De eerste goodie is een gebreide shawl met het labellogo.
Excelsior Recordings is een van de bekendste onafhankelijke Nederlandse labels. Bands en artiesten zijn kind aan huis bij tv-programma's als De Wereld Draait Door. Tot de Excelsior-stal behoren onder meer Tim Knol, Spinvis, Moss, Roosbeef, Daily Bread, Lola Kite en El Pino & The Volunteers.
'Experto Credite is het motto van de Supporters Kring. Dat is misschien een beetje aanmatigend om over jezelf te zeggen, maar aan de andere kant, de vraag naar deze opzet is er al best lang en eigenlijk gaan we nu 'gewoon' weer doen waar we lang geleden mee zijn begonnen', aldus labelmanager Ferry Roseboom maandag in een persbericht.
Tegenover de VPRO voegt hij daar aan toe: 'Behalve dat we mensen elke maand wat opsturen, gaan we ze ook andere kansen bieden als 10% korting bij muziekspeciaalzaken en Fresh Cotton. De komende maanden gaan we ons abonnement verder optuigen.' Een abonnement op fysieke spulletjes, anno 2011, je moet er maar opkomen. Maar het zou zomaar een succes kunnen worden, want Excelsior heeft er genoeg fans voor.