Nooit meer wachten voor een open brug

Nooit meer wachten voor een open brug

26-08-2014 13:19 Laatste update: 28-04-2018 04:14

In de Kantelsluis gaat niet de brug omhoog, maar zakt een schip 8 meter onder waterniveau om onder een te lage brug door te varen.

Carolus Poldervaart van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV zag ineens het licht terwijl hij met zijn boot voor de zoveelste keer op het openen van de Haringvlietbrug lag te wachten. Met zijn kantelende sluis ligt het schip in een sluisbak die 8 meter omlaag gaat. "De schipper merkt er niets van", legt Poldervaart uit. Als je 8 meter gezakt bent, vaar je in de sluisbak onder de brug door, waarna de sluisbak weer 8 meter omhoog draait zodat je weer op het waterniveau bent en de sluis uit kunt varen.

Niet meer in de file

De Kantelsluis maakt een einde aan files van auto's die voor geopende bruggen wachten. Andersom kost dit systeem ook de schipper minder tijd, omdat bij een normale sluis eerst het verschil aan water weggepompt of ingelaten moet worden.

Bij zo'n immens stuk ingenieurskunst als een kantelsluis (of is het meer een scheepslift die alleen omlaag kan?) verwacht je grote motoren en immense pompen. Het is immers een enorme buis met tonnen water erin, die 30 graden moet kantelen. Toch is er weinig energie nodig.

Zuinig

Poldervaart zegt dat het gebruik van de kantelsluis net zoveel energie kost als vier uur lang een spaarlamp laten branden. Dat komt doordat twee bakken water in de buis elkaar in evenwicht houden. Als een boot binnenvaart, duwt dat vaartuig net zoveel water uit de bak als dat vaartuig weegt (Wet van Archimedes) zodat het totale gewicht gelijk blijft aan de bak aan de overkant. Om in beweging te komen, pomp je de bovenste bak een klein beetje voller waarna de zwaartekracht de rest doet. Als de bak weer omhoog moet, gaat dit net andersom.

Nu nog een idee

Of de kantelsluis in plaats van een papieren idee echt werkelijkheid gaat worden, is nog onbekend. "We zijn wel in gesprek met Rijkswaterstaat, maar die kennen nog niet de details." Tot die tijd is het Falkirk wheel in Schotland (1.5kWh aan energie nodig om de schepen en 600 ton water op te tillen) een ingenieuze voorloper.