Nu half miljoen betalende leden Spotify
Met een half miljoen betalende klanten in Europa wil Spotify ook Amerika en Japan veroveren. Maar Spotify heeft haast.
Spotify heeft nu een half miljoen betalende klanten, meldt MusicWeek. Over 'enkele maanden' maakt de muziekdienst zijn langverwachte debuut in Amerika. Ook staat een release in Japan op het programma. Spotify-oprichter Daniel Ek geeft tegen de Britse krant The Telegraph toe dat Spotify 'nog geen perfect systeem' heeft. Daarmee bedoelt hij waarschijnlijk dat er nog altijd geen winst wordt gemaakt. De verhouding tussen betalende klanten en gratis leden is nog steeds niet in orde. 'Het werkt alleen als je groot genoeg bent. Daarom moeten we blijven uitbreiden.'
Spotify verdient trouwens niet alleen aan betalende abonnees maar ook aan promotionele campagnes voor muzieklabels. Zo promootte Spotify vorige week nog synthduo Monarchy via een augmented reality-app en een exclusieve track.
In Amerika krijgt Spotify meer concurrentie dan in Europa. In de VS zijn al enigszins vergelijkbare streamingdiensten als Rhapsody, Napster en het nieuwe MOG en binnenkort Rdio. Misschien is Spotify nog op tijd voordat Apple eindelijk start met een streamingaanbod in iTunes, gevolgd door Google.
Sinds mei is Spotify ook beschikbaar in Nederland in drie versies: gratis, 5 of 10 euro per maand. De Premium-leden kunnen ook offline playlists maken waarmee ze in totaal 3333 liedjes op hun telefoon of pc kunnen opslaan. De mobiele iPhone-app ondersteunt sinds kort ook multitasking: iets anders op de telefoon doen terwijl de Spotify-stream te horen blijft. In de Spotify-catalogus staan al meer dan acht miljoen liedjes.
Gebruikers kunnen ook playlists maken en delen. Spotify heeft als promotie deze week drie Nederlandse muzikanten eigen Spotify-playlists laten maken. Luister naar de keuzes van Di-Rect, Ilse de Lange en Laura Jansen. Of natuurlijk deze Spotify-playlist van ondergetekende met bands die je de komende weken en maanden in Nederland kan zien optreden.