OMG, deze kop veranderde mijn leven! (commentaar)

OMG, deze kop veranderde mijn leven! (commentaar)
18 juni 2014 om 16:17
Laatste update: 28 april 2018 om 05:16

Op Facebook verschijnen steeds meer 'fastfood-titels' van Amerikaanse sites: na het klikken erop voel je je misselijk en vies.

Als ik de koppen van links van (meestal) Amerikaanse sites moet geloven, is mijn leven de afgelopen maand zo'n 7 keer volledig omgegooid, minimaal 12 maal verfraaid met 'het schattigste ooit' en heb ik zolang moeten huilen dat ik geen traanbuisjes meer over heb.

Bij Bright zijn we natuurlijk ook niet vies van een stevige, bondige kop, maar zo bont als de tijdlijnverpesters maken we het zeker niet. Want sociale media, en dan vooral Facebook, worden geterroriseerd door groteske titel van video's en artikels zonder enige inhoudelijke betekenis.

Een vriend deelt een filmpje, je drukt op play maar in plaats van het verwachte YouTube-filmpje word je naar een site gestuurd om daar naar toch weer een kattenblooperfilmpje te kijken, of de nieuwste uitgave van de SmartphonesZijnKut-club.

Grootste probleem: het werkt

De koppen leiden voornamelijk naar tamelijk nieuwe sites als Mobiledia en GodVine die teren op het doorplaatsen van andermans content. De titel die zij schrijven, is meestal helemaal niet de titel van het filmpje, maar een trouwe opvolging van het zo-schrijf-ik-een-goede-titelhandboek. En het vervelendste van alles: het werkt ook nog. Ook ik kan lastig van de taart afblijven als hij open en bloot op tafel staat.

Tip: deel direct

Hopelijk komt ons verzadigingspunt snel. Laten we afspreken niet meer meer op deze links te klikken. Het is even slikken, maar we kunnen van deze verslaving afkomen. Startpunt is om niet meer de links van dit soort sites te delen, maar het filmpje zelf. Samen kunnen we het doen. Ban de inhoudsloze aanstellerige titel van het internet en laat de inhoud weder zegevieren.

Nog een tip (red.): Volg @SaveYouAClick op Twitter om te lezen waar de links in 'clickbait'-tweets nou écht over gaan. Zodat je er niet meer op hoeft te klikken...

Lees meer over:

Deel via