Populaire adblocker op iOS toont reclame in ruil voor geld

Populaire adblocker op iOS toont reclame in ruil voor geld
25 september 2015 om 07:01
Laatste update: 27 april 2018 om 21:01

Crystal, de hoogst genoteerde adblocker in de betaalde iOS-hitlijst, laat bedrijven betalen om reclame te tonen.

Marco Arments populaire blokkeer-app Peace is niet meer, maar adblocker Crystal heeft zijn plek al ingenomen. Momenteel staat hij op twee in de hitlijst van best betaalde apps. Tijd om die positie uit te buiten.

Adblock Pro

The Wall Street Journal schrijft dat maker Dean Murphy al zo'n 75 duizend dollar heeft verdiend met de opbrengsten van de app, die voor een euro in de App Store staat. Nu heeft Murphy een samenwerking gesloten met de Duitse ontwikkelaar van Adblock Pro, waarmee bedrijven kunnen betalen om toch advertenties op hun websites te laten zien.

'Goed voor uitgevers'

Dean Murphy zegt de samenwerking met Adblock Pro uit nobele overwegingen te hebben gesloten. "Gezien de populariteit van Crystal is het tijd dat er ook ondersteuning komt voor uitgevers", zegt hij. "Daarnaast voert Adblock Pro een heel redelijk beleid om alleen acceptabele ads te laten zien." Wat die standaarden precies zijn, is echter niet bekend. Adblock-ontwikkelaar Eyeo is daar nooit open over geweest.

Lees ook:

Uitlegparty: Hoe adblockers online content bedreigen

Nederlandse scholieren maken adblocker voor iOS 9

Lees meer over:

Deel via