Samen proosten, en je wordt vrienden op Facebook
Biermerk Budweiser heeft een elektronisch bierglas onthuld. Klinken twee van deze glazen tegen elkaar, dan worden de drinkers gelijk Facebook-vrienden.
Ik zit met smart te wachten op de HAPIfork die ik via Kickstarter heb besteld. Niet zo zeer omdat ik met deze intelligente, elektronische vork mijn eetgedrag wil kwantificeren en ook niet omdat ik de HAPIfork nou echt zo nodig vind. Nee, ik wacht met smart, omdat ik nou eenmaal een fascinatie heb voor de ontwikkeling van het 'Internet of Things', waarbij alles in de fysieke wereld een vorm van elektronische intelligentie krijgt ingebouwd.
De Budweiser Buddy Cup past ook in dat straatje. Als je onder het genot van een biertje met je vrienden besluit te proosten door de Buddy Cups te klinken dan zijn je ‘mede-klinkers’ meteen gelinkt als Facebook-vrienden. Een rood ledlampje op het bierglas licht op om de vriendschap te bevestigen.
Je linkt je Buddy Cup aan je Facebook-profiel door de QR-code onderop het glas met een Budweiser-app op je smartphone te scannen. Budweiser gaat de Buddy Cups tijdens festivals en evenementen inzetten als marketing stunt. Technologisch vind ik het fascinerend, maar inhoudelijk vind ik het niet erg sterk. Ik wil niet iedereens vriendje zijn op Facebook. Word je na een nachtje stevig stappen wakker, heb je opeens allemaal berichtjes van ‘vrienden’ die je helemaal niet kent laat staan herinnert. Een fascinatie voor 'IoT' of niet, daar zit ik niet op te wachten.
<object width="425" height="350" data="http://www.youtube.com/v/9FdnssHlcRk" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/9FdnssHlcRk"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/9FdnssHlcRk"></object>