'Science-fiction is belangrijk voor Google-engineers'
We interviewden Google's 'creative evangelist' Jeremy Tai Abbett over de toekomst van tech en fashion, bio-wearables en werken.
Jeremy Tai Abbett is sinds 2013 Google's creative evangelist. Hij is gestationeerd in Hamburg en adviseert bedrijven over effectief design en communicatie in een constant veranderende wereld. Voor ons webmagazine Bright Ideas interviewden we hem rond de conferentie FashionTech in Berlijn. Een fragment uit het interview:
Hoe ziet de wereld er over twintig jaar uit?
"Technologie ontwikkelt zich exponentieel en niet lineair. 'Over twintig jaar' is niet dezelfde stap als van twintig jaar geleden naar nu. Je moet het eerder zien als een sprong van honderd jaar. Honderd jaar geleden was de wereld compleet anders. Daarom is science-fiction zo belangrijk voor engineers. Onze engineers zijn sterk beïnvloed door wat ze als kind zagen in science-fictionfilms; denk aan het kunnen praten met een computer. Toen ze ouder werden en de technologie beschikbaar kwam, wilden ze dat ook daadwerkelijk gaan ontwikkelen. Dat leidt tot interessante nieuwe technologieën. Fantasie voedt creativiteit en daarom is het ontzettend belangrijk om kunst en creativiteit te koesteren, ook in het bedrijfsleven."
Wat is de inspiratie voor Google's spraakmakende textielproject Project Jacquard?
"Het huidige probleem is dat technologie geen onderdeel is van onszelf, het staat los van ons. Dat houdt ons ook tegen om het meer te gebruiken. Op dit moment zijn alle wearables gericht op integratie aan het einde van de keten. Met Project Jacquard willen we de technologie verwerken in het beginstadium: het weefproces. Wat Ralph Lauren deed met de shirts voor de US Open, dat spreekt mensen aan omdat je geen apparaten hoeft te dragen; de technologie zit in de stof. Dat is precies waarom Project Jacquard potentie heeft, het prikkelt designers; zij kunnen mooie dingen gaan maken met stoffen en de eindgebruiker hoeft zich niet met de technologie bezig te houden."
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="29788f3b-a84c-4842-9c2c-340d4a8660fc"></drupal-entity>
Waarom zijn de grote luxemerken zoals Louis Vuitton en Chanel zo laat met het oppikken van technologie?
Technologie speelt er wel een rol, vooral als onderdeel van het concept. Mode draait nu eenmaal om concepten, om storytelling. Daarom gebruikt Louis Vuitton nu ook een personage uit de game Final Fantasy in de campagne; zo proberen ze toch een bepaald publiek te bereiken. De producten zelf veranderen niet. Naar mijn idee is technologie voor veel designers secundair. Kijk naar Karl Lagerfeld met al zijn iPads. Op die manier heeft technologie nut voor ze. Maar als je het wilt integreren in de producten zelf, dan heb je designers nodig die sterk geïnteresseerd zijn in tech. En dat is het probleem; tech is ingewikkeld en niet voor iedereen aantrekkelijk.
Aan welke bedrijven zullen de conventionele luxemerken terrein gaan verliezen?
"Aan een bedrijf als Apple; dat is meer luxemerk dan technologiemerk. Als mensen moeten kiezen tussen een handtas van zeshonderd euro of een nieuwe iPhone dan zullen de meesten die telefoon kiezen. Technologie richt zich steeds meer op de luxemarkt en daarom zien we fusies tussen mode- en technologiebedrijven. Een bekend voorbeeld is Net-a-Porter en YOOX. Het is echter nog wel moeilijk om die culturen met elkaar te verbinden; Massenet (Natalie Massenet, oprichter Net-a-Porter, red.) is alweer vertrokken. We zullen zeker meer van dat soort cultuurbotsingen gaan zien."
Lees het hele interview in ons webmagazine Bright Ideas
Verder in Bright Ideas editie 046:
Fan van fanfilms
Fanfilms worden steeds beter. Korte films in het universum van Star Wars, Star Trek of dat van populaire games hebben een gelikt uiterlijk, toffe verhaallijn en zijn voor filmmakers een kans om in Hollywood een voet tussen de deur te krijgen.
Games over de harde, bittere werkelijkheid
Niet elke game laat je monsters neermaaien of de wereld redden. Een nieuwe game-stroming laat je alledaagse of ronduit nare dingen doen en meemaken. Jan Meijroos speelde zeven van dit soort games die hard binnenkomen.
Conceptcars als utopie
Conceptcars laten je dromen van een wereld vol strakke elektrische bolides. Rutger Middendorp selecteerde de beste uit de nieuwe lichting rijdende utopieën.
Adriaan de Jongh mixt games en kunst
Game-ontwerper Adriaan de Jongh staat dankzij zijn sociale, kunstzinnige mobiele games in Forbes’ talentenlijst 30 Under 30. Hij werkt aan drie nieuwe games. De eerste, Hidden Folks, laat je een unieke getekende wereld ontdekken. Weer een prachtige kruising tussen kunst en games.
Grand Gear: Sherman en Power Potion
In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. Met dit keer een robotklokje, Fender-oordoppen en Philips' Power Potion.
Bright Ideas
Bright Ideas is ons tweewekelijkse webmagazine met 'verdieping over vernieuwing'. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost 24 euro. Blendle-gebruikers kunnen de artikelen ook los lezen.