Special: De toevoeging van Augmented Reality
Augmented Reality is het buzzword van 2009. Je ziet het in clips, apps en reclames. Wat voegt AR toe?
Ken je Second Life nog? De virtuele wereld waarbij we avatars een eigen leven kunnen laten leiden. Een wereld die zo realistisch is, dat bedrijven ls ABN Amro er een virtuele vestiging openden en er zelfs geld aan werd verdiend. Augmented Reality (AR) doet je in eerste instantie misschien aan Second Life denken, maar werkt eigenlijk bijna andersom. In plaats van een vleugje realisme aan een virtuele wereld toe te voegen, wordt juist een computerbeeld aan de werkelijkheid toegevoegd. Je ziet de virtuele beelden of data niet alleen in 2D op je scherm, maar eigenlijk 3D voor je en om je heen afspelen. Letterlijk vertaald betekent Augmented Reality zoveel als 'toegevoegde werkelijkheid'.
'Vergeet toetsenborden, afstandbedieningen en monitoren, Augmented Reality is de toekomst,' stelde Robert Rice op de afgelopen Mobile Monday van 1 juni onomwonden vast. 'Een wereld met AR is een veel intuïtievere wereld, de twee werelden sluiten naadloos aan. Alle krantenpagina's zijn plat, webpagina's zijn plat, waarom is alles nog plat? We leven niet in een 2-dimensionale wereld. We moeten weg van dat oude idee, naar interactieve, dynamische media.' Daarnaast moeten we af van het idee dat AR alleen 3D projecties zijn, meent Rice.
Waar AR eerst begon met het laten zien van een barcode aan je webcam of camera van je telefoon, kan dit tegenwoordig ook een afbeelding of een product zijn (te zien op talloze YouTube filmpjes). Zo gauw die is gescand, wordt een 3D-animatie vertoond op het scherm waar je zelf ook weer invloed op uit kunt oefenen. Er zijn verschillende vormen van AR: een waarbij het virtuele object naar de werkelijkheid wordt gestuurd, en een waarbij de werkelijkheid naar de online omgeving wordt gehaald. Een voorbeeld.
Online juwelier Holtition uit Engeland laat bezoekers van de website via Augmented Reality zien hoe de sieraden en horloges staan. Thuis vanachter je eigen computer kun je alles uit de online winkel passen.Je print een zogeheten marker uit (een zwart/wit plaatje) en plaatst deze op de plek waar de armband of ring moet verschijnen. Hou je pols voor de webcam, en op je beeldscherm zie je hoe de verschillende horloges om je pols staan. Ook brillenmaker Ray Ban liet op deze manier bezoekers van de website hun nieuwe collectie brillen 'passen' in de virtuele spiegel.
Een andere vorm van AR vertaalt de werkelijkheid naar een online omgeving. De deze week gelanceerde Android-app Layar doet dit. Met de camera van je telefoon scan je de buurt, de app legt daar een laag gegevens overheen. Zo zie je bijvoorbeeld van huizen in de buurt of ze te koop zijn, of wordt je gewezen naar de dichtsbijzijnde pinautomaat. Je slaat zo een flink aantal stappen over in vergelijking met hoe je ditt soort gegevens voorheen opzocht. Een goed voorbeeld van de juiste elementen combineren is ook de augmented reisgids Wikitude. Voor AR op je telefoon heb je in ieder geval gps, een ingebouwd kompas, internet en een camera nodig.
Marketeers zijn degenen die AR nu vrij goed hebben opgepakt, zo schreef Karlijn vorige week. Het is een handige manier om marketingboodschappen te personaliseren. Ook videoclips worden nu gemaakt met behulp van AR. Maar er zijn veel meer toepassingen van AR mogelijk. In de medische wereld kan een chirurg via röntgen met behulp van AR organen zien die anders verborgen blijven, zoals een foetus in de baarmoeder. Ook in het onderwijs zijn mentorachtige AR toepassingen mogelijk, en natuurlijk als amusement en games in pretparken en musea.
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="334" height="280" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"> <param name="src" value="http://www.youtube.com/v/Lfp8id6bpDU&NR"><embed type="application/x-shockwave-flash" width="334" height="280" src="http://www.youtube.com/v/Lfp8id6bpDU&NR"></object>
Om gebruik van AR mee te maken, ben je straks niet meer aan een computer of telefoon gekluisterd. Er zijn speciale brillen in de maak waardoor je straks je aantekeningen rustig kunt bekijken. Of, wanneer je langs een bepaalde winkel loopt, zie je aanbiedingen van de betreffende winkel die je direct kunt bestellen. Ook zou je de rode pijl uit je navigatiesysteem of Google Maps recht voor je kunnen zien. Of deze stap van een extra devide de toepassingen van AR goed doet, is de vraag. 3D-schermen en Virtual Reality zijn door de noodzaak van speciale brillen en headsets nooit massaal omarmd.
Rice, pioneer op het gebied van mobiele augmented reality, voorspelt in de toekomst een belangrijke plek voor AR. 'Maar dat moeten we verstandig aanpakken, voordat Hollywood er in navolging van virtual reality ook met AR vandoor gaat.' Als dat gebeurt, stopt volgens Rice de ontwikkeling en wordt AR niets meer dan een toekomstbeeld zoals je in films ziet.
Menig mediabedrijf mag dan overtuigd zijn van het nut en de mogelijkheden van AR, en zijn ook tegengeluiden. Kunstenaar Chris Oakley protesteerde al in 2004 tegen een toekomst met AR. En Raymond Lentz, directeur van marketingbedrijf Boost Group, noemt de vereiste camera een nadeel. Daar komt bij dat AR vooralsnog alleen te ervaren is door naar een beeldscherm te kijken en de techniek wordt beschermd door diverse licenties. Robert Rice onderschrijft dit, maar geeft ook aan dat AR nog in een beginnend stadium is, met alle kinderziektes van dien. 'We moeten zorgvuldig met AR omgaan zodat het kan uitgroeien tot het fantastische dat het kan zijn', stelt Rice.
Augmented Reality heeft inderdaad enorme potentie. Kijk bijvoorbeeld naar het eerder genoemde Layar. Gemakkelijk te gebruiken en met innovatieve handige toevoegingen. Sinds de komst van de iPhone en Android komt AR via je telefoon een stuk dichterbij. Bij toepassingen voor consumenten moet AR vooral nuttig zijn en ons leven gemakkelijker maken. De wereld die Rice ons voorspiegelt, eentje die is gevuld met AR, lijkt misschien nog een ver van je bed show, maar is dankzij de nieuwe generatie smartphones toch dichterbij dan we denken. Alleen die brillen, daar moeten ze wat mij betreft toch iets anders op bedenken.
Geloof jij in de belofte van Augmented Reality? Laat je mening achter in de comments.