Spotify groeit ook in Nederland snel
Het aantal Nederlandse Spotify-gebruikers groeit snel, evenals de muziekcatalogus, met dagelijks 10 duizend nieuwe liedjes.
'Nederland is een goede markt wat betreft betalende gebruikers. Het aantal groeit snel. De early adopters hebben we inmiddels als klant en nu schiet het aantal gebruikers verder omhoog', aldus Spotify-directeur Jon Mitchell dinsdag tijdens een conferentie in Hilversum. Hij weigert echter cijfers per land te noemen. In juli telde Spotify een half miljoen betalende gebruikers in zeven EU-landen.
Spotify biedt voor 5 euro per maand onbeperkt luisteren op de computer. Voor 10 euro per maand kunnen gebruikers ook offline en mobiel luisteren. Spotify's catalogus telt meer dan 10 miljoen liedjes. Per dag komen er volgens Mitchell zo'n tienduizend songs bij.
'We kunnen het tempo van toevoegen nieuwe muziek van de aangesloten labels maar met moeite bijhouden. Want het kost veel tijd om alle liedjes goed met alle juiste informatie toe te voegen. Natuurlijk zitten er gaten in ons aanbod, maar we blijven werken aan het invullen van die gaten.'
Spotify onderhandelt nog steeds met de Amerikaanse muziekindustrie over een langverwachte lancering in de VS. 'Het is lastig in Nederland, maar we hopen dat we nog eind dit jaar kunnen beginnen', aldus Mitchell.
Hij verwacht niet dat Apple op korte termijn komt met een vergelijkbare streamingdienst. 'Ik vermoed, maar weet het ook niet zeker, dat Apple niet komt met on-demand streaming, maar alleen met een dienst om mp3'tjes in de cloud op te slaan.'
Op de kwaliteit van de audiocommercials in het gratis onderdeel van Spotify komt nogal eens kritiek, erkent Mitchell. 'Maar we werken eraan om de spotjes te verbeteren. Het is niet zo dat we ze storend proberen te maken om mensen over te halen een betaald account te nemen. We willen een gemengd model met gratis en betaald blijven houden.' Volgens de Spotify-directeur worden Spotify-advertenties vijf keer vaker aangeklikt dan gewone banners op sites.
Spotify wil de komende maanden meer sociale functie toevoegen door ook gebruikers berichtjes te laten meesturen bij het delen van liedjes. Ook wil het Zweedse bedrijf gaan samenwerken met meer internetproviders voor het aanbieden van Spotify Premium als onderdeel van een internetabonnement. Spotify doet dat al met een Zweedse en Britse provider.
Daarnaast gaan meer bestaande radiozenders hun programma's via Spotify verspreiden. Radio 538-directeur Jan-Willem Brüggenwirth speelde tijdens het congres met de gedachte om reclamevrije podcasts van zijn programma's tegen betaling via Spotify aan te bieden.