Spotify nog maar 10 uur per maand gratis
Spotify beperkt de gratis luistertijd tot 10 uur per maand. Het Zweeds bedrijf hoopt op meer betalende leden.
Tot nu toe konden Spotify-gebruikers 20 uur per maand gratis luisteren, met zo nu en dan reclame, maar die gratis tijd wordt ingekort naar 10 uur per maand. Hetzelfde liedje mag door gratis gebruikers voortaan maar vijf keer worden afgespeeld.
De maatregelen gaan op 1 mei in voor gratis gebruikers die zich voor 10 november 2010 hebben aangemeld. Voor gebruikers die zich na die datum registreerden, gaan ze pas over een half jaar in. De maatregelen moeten het Zweedse bedrijf meer betalende abonnees opleveren. In mei is Spotify's premiumdienst 30 dagen gratis uit te proberen.
Spotify telt in zeven Europese landen meer dan 10 miljoen leden, maar iets minder dan 10 procent heeft een abonnement genomen. Dat aandeel moet omhoog wil Spotify's model genoeg geld opleveren. Dat is belangrijk omdat het Zweedse bedrijf ook in Amerika wil starten. De grote platenlabels zijn in de grootste muziekmarkt ter wereld erg voorzichtig met nieuwe verdienmodellen als Spotify. Ze zijn huiverig voor gratis streaming in ruil voor een deel van reclame-inkomsten, omdat dit relatief weinig zou kunnen opleveren.
Spotify heeft in Europa deals met alle bekende platenlabels. Nieuwe onderhandelingen over de komende twee jaar zijn recent afgerond. Het beperken van het gratis deel is waarschijnlijk afgedwongen tijdens die gesprekken. Spotify draait nog altijd verlies. Tijdens de gratis testperiode van Spotify Premium is ook de iPhone-app kosteloos te proberen.