Spotify voor artikelen in de maak
De digitale artikelendienst eLinea is mislukt maar wil nu een soort Spotify voor journalistieke teksten worden. Dat klinkt beter.
eLinea erkent dat zijn huidige model - abonneren op artikelen per thema uit bepaalde kranten en tijdschriften - niet werkt. Te weinig mensen blijken bereid te betalen voor het lezen van bijvoorbeeld de kunst- en cultuurartikelen van de NRC of de economiestukken van Elsevier en dat vervolgens op de site van eLinea tot zich te nemen.
We testten deze dienst voor 'kwaliteitsjournalistiek op maat' in februari uitgebreid en stelden toen al vast dat het succes zou staan of vallen met het aanbod. Oftewel: of er genoeg mediabedrijven en uitgevers mee zouden doen. Dat bleek tegen te vallen. Bijvoorbeeld NRC, Vrije Nederland, Psychologie Magazine en het Friesch Dagblad en individuele cartoonisten en columnisten als Dolf Jansen en Joep Bertrams deden wel mee.
Het valt te prijzen dat zij iets nieuws proberen. Want waarom zou iedereen altijd betalen voor een hele krant of blad in dit digitale tijdperk? Natuurlijk is dat momenteel veruit het makkelijkste en meest geaccepteerde model in de papieren wereld, maar waarom zou dat in het digitale tijdperk nog zo zijn?
Wat eLinea niet hielp was dat de artikelen alleen via de eigen site waren te lezen - vaak zonder beeldmateriaal - en dat er geen eigen apps voor iOS of Android werden ontwikkeld. Hierdoor vergaten zelfs abonnees dat eLinea bestond en dat ze waren geabonneerd op de interviews uit Opzij en de boekrecensies van Vrij Nederland. Dat erkent Wiebe de Jager van de eReaders Groep, het bedrijf achter de site. Hij schrijft dan ook dat tijdelijk de stekker uit eLinea gaat.
Maar de nieuwe versie van eLinea waaraan nu volgens De Jager wordt gewerkt klinkt ineens een stuk interessanter. De dienst wil gaan werken met een vast bedrag waarmee abonnees alle artikelen uit aangesloten media mogen lezen. Kortom: een soort Spotify, maar dan voor journalistiek. Lees onbeperkt uit een enorme collectie artikelen. De grote vraag is welk bedrag eLinea hiervoor gaat vragen en of uitgevers het zien zitten.
De Jager belooft: 'Je kunt naar hartenlust bladeren door de artikelen van de diverse uitgevers, zonder dat je een abonnement hebt op de artikelen van die uitgevers. De gebruiksvriendelijkheid en vormgeving worden flink verbeterd. En er komen veel meer filtermogelijkheden, onder andere op basis van je leesgedrag en aanbevelingen uit je sociale netwerk.' Wie klinkt dit als muziek in de oren?