Terug van weggeweest: niet klikken maar scrollen

Terug van weggeweest: niet klikken maar scrollen

13-01-2014 08:07 Laatste update: 28-04-2018 08:22

De omkat van de New York Times-site verdient massale navolging: het einde van het in mootjes gehakte artikel.

The New York Times heeft sinds vorige week een nieuwe website. Altijd weer een spannend moment voor een redactie. Lezers zijn namelijk conservatief en willen het liefst alles bij het oude houden – zeker de lezers die per mail wat van zich laten horen.

Zelf ben ik ook zo’n conservatief die doorgaans niets moet hebben van al die nieuwlichterij. Maar de nieuwe website van The Gray Lady bevat één noviteit die wat mij betreft massale navolging verdient. Als je een verhaal leest op de site van The New York Times kun je dat vanaf nu gewoon uitlezen door te blijven scrollen.

Dat klinkt als een no brainer, maar dat is het niet. Op tal van websites moet je na een alineaatje of tien immers doorklikken naar een volgende pagina om de rest van het verhaal te kunnen lezen. Om horendol van te worden, zeker als het een artikel is dat in 1|2|3|4|5|6|7|8|9 delen is opgesplitst.

Dat is gewoon om commerciële redenen lezers pesten. Op elke pagina kun je immers weer nieuwe banners vertonen. Om diezelfde reden zijn sommige sites – ik kijk naar jou, Business Insider – ook zo dol op slide shows, waarbij je na tien pagina’s te hebben doorgeklikt ontdekt dat je eigenlijk een heel suf lijstje aan het bekijken bent.

Hoewel je bij oude artikelen af en toe nog wel van pagina naar pagina moet klikken, pakt The New York Times dat sinds vorige week dus anders aan. Zo kun je hun overzicht van 52 plaatsen die je dit jaar moet bezoeken gewoon lekker doorscrollen.

Heerlijk! Hoog tijd dat andere sites dit voorbeeld gaan volgen. Alle paarse broeken zijn er inmiddels toch ook wel van overtuigd dat pageviews uit zijn, en bereik in is?