TomTom levert Volkswagen extra data voor zelfrijdende auto

TomTom levert Volkswagen extra data voor zelfrijdende auto

02-10-2014 07:47 Laatste update: 28-04-2018 03:43

TomTom en Volkswagen gaan samenwerken rond zelfrijdende auto's. TomTom moet auto's meer data over hun directe omgeving geven.

TomTom en Volkswagen maakten de samenwerking vandaag bekend in een persbericht. TomTom zal extra informatie over de omgeving gaan genereren, omdat het huidige kaartmateriaal onvoldoende is voor zelfrijdende auto's. "De computer van de auto heeft veel accuratere en recentere informatie nodig over locaties en de omgeving dan nu beschikbaar is. Daar hoort bijvoorbeeld informatie bij over wegmarkeringen en verkeerslichten."

Over het algemeen worden de eerste zelfrijdende auto's rond 2020 verwacht. Momenteel wordt er op meerdere plekken in de wereld nog mee getest.

TomTom en Volkswagen Research beloven dat er geen dure extra hardware nodig zal zijn voor de geautomatiseerde rijsystemen. Het concept waaraan ze werken is gebaseerd op de 'Navigation Data Standard' (NDS). Daarin werken autofabrikanten samen met softwarebedrijven en kaartleveranciers. Behalve TomTom en Volkswagen zijn ook BMW, Garmin, Hyundai en Volvo lid van het NDS-consortium.

Nederlandse wet

Voordat zelfrijdende auto's in ons land de weg op mogen moet de wetgeving nog worden aangepast. Minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, wil binnenkort testritten op de openbare weg juridisch mogelijk maken. Begin 2015 gaat hiervoor een voorstel naar de Tweede Kamer met de voorwaarden en op welke locaties geëxperimenteerd mag worden met autonome auto’s.

Zuiniger, veiliger, minder files?

Zelfrijdende auto's zouden zowel veiliger als zuiniger zijn dan auto's die door mensen worden bestuurd. Bovendien biedt de zelfrijdende auto mogelijk een oplossing voor files. Een groot deel van de files zijn de zogeheten spookfiles die ontstaan als een bestuurder op een drukke snelweg op de rem trapt. Achterliggende weggebruikers zullen vervolgens met enige vertraging één voor één ook remmen met een schokgolf van remmende auto's als gevolg.

In Californië rijden ze al rond

In Californië hebben zelfrijdende auto's onlangs al groen licht gekregen. Daar gelden wel een aantal voorwaarden, zoals dat er altijd iemand achter het stuur moet kunnen zitten om in te grijpen. Ook moeten automobilisten een speciaal rijbewijs voor zelfrijdende auto's aanvragen en moeten autofabrikanten een flinke verzekering afsluiten.