Zondag was het 120 jaar geleden dat Karl Benz de eerste auto patenteerde.
| | 5 :: Achtwieler Maar liefst 8 wielen telt de Eliica (Electric Lithium-Ion Car). Met een topssnelheid van 370 km/u bij een gewicht van 2400 kg vraag je je af waarom wij met slechts vier wielen rijden. Omdat we niet weten waar we de drie reservebanden moeten laten? Hij doet me verrassend veel denken aan de Citroen DS uit 1955. Deze stijlvolle wagen is niet voor niets populair onder architecten. Voor hun en Henry Ford zijn alle kleuren goed, als het maar zwart is. |
| | 4 :: Driewieler 1-2 Driewielers met 2 wielen achter en 1 voorop, kennen we in de vorm van de Carver en de Clever. In beide gevallen zijn er twee zitplaatsen achter elkaar. De Clever verbruikt half zoveel brandstof en half zoveel ruimte als de kleinste normale wagen: de Smart Fortwo. Beide auto's hellen met de bocht mee, dus een bekerhouder zal er niet in zitten. |
| | 2 :: Tweewieler Gemotoriseerde tweewielers zijn er in de vorm van een motor zoals die bij mij voor de deur staat, al dan niet met brandstofcel. Ze zijn er met één of twee zitplaatsen. Of met een staanplaats. Zowel met de wielen achter elkaar als naast elkaar, zoals bij de Segway. |
| | 1 :: Eénwieler Hoe kan het ook anders: op nummer 1 een éénwieler! De beschaafde prijs van de Wheelsurf, 2500 dollar, heeft er nog niet toe geleid dat we hem vaak voorbij zien rollen. Onterecht, vooral vanwege de ingebouwde rolkooi lijkt het mij een goed alternatief voor dat inmiddels belegen model met vier wielen. |