Uitlegparty: Fietsnavigatie

Uitlegparty: Fietsnavigatie

13-06-2012 15:25 Laatste update: 28-04-2018 17:40

Voor fietsers zijn er naast smartphone-apps ook speciale navigatieapparaten voor op het stuur, van Garmin en Mio.

Gps-apparaten ken je vooral van de auto, maar er zijn ook navigatiesystemen voor op het fietsstuur. Deze speciale gps-apparaten hebben tegenwoordig eveneens makkelijk te bedienen touchscreens. Bij sommige apparaten is kaartmateriaal geschikt voor fietsen al bij aankoop aanwezig. In andere gevallen moet je die kaarten er later bij kopen of ze ergens gratis downloaden. TomTom maakt wel gps-horloges voor sporters (in samenwerking met Nike), maar een fietssysteem heeft het Nederlandse bedrijf nog niet. De grote concurrent Garmin is juist de grootste speler op de sportieve gps-markt, met meer dan tien modellen voor wandelaars, bergbeklimmers en andere avonturiers.

Speciaal voor fietsers heeft Garmin sinds anderhalf jaar de Edge 800 met een klein touchscreen (2,6 inch). Het apparaatje legt zoals elke fietscomputer je snelheid, afstand en tijd vast en heeft een thermometer en een barometrische hoogtemeter aan boord voor registreren van de temperatuur en stijging of daling tijdens je tocht. De Edge 800 is ook leverbaar met hartslag- en cadanssensoren voor het vastleggen van je hartslag, trapfrequentie en calorieverbruik. De Edge 800 houdt ook een overzicht van je sportieve activiteiten bij.

Navigeren is met de Garmin Edge 800 ook mogelijk, maar kaartmateriaal levert het bedrijf niet standaard mee, dit moet je er los bij kopen of downloaden en overzetten. Garmin verkoopt bijvoorbeeld City Navigator Europe NT op microSD-kaart, wat je laat navigeren over gewone straten in heel Europa. Wil je ook op ruwer terrein fietsen dan is er Garmin TOPO Benelux op microsd-kaart (99 euro) met een zeer gedetailleerde topografische stafkaart. Het kaartmateriaal is routeerbaar en bevat ook fiets- en wandelpaden en hoogtelijnen, maar geen straatnamen.

De Garmin Edge 800 is vrij prijzig, vanaf 320 euro. De bundel met City Navigator kost al meer dan 400 euro en doe je daar nog Topo Benelux bij dan zit je al op 500 euro. Maar je kan er ook voor kiezen om zelf kaarten van OpenStreetMap gratis te downloaden voor Garmin-apparaten. Dat kan vanaf diverse sites zoals Garmin.Openstreetmap.nl, Velomap.org of Openmtbmap.org. . Dat scheelt extra kosten voor de kaarten. OpenStreetMap bevat, zeker in Nederland, opvallend veel onverharde paden, ideaal voor fietsers en wandelaars. Bij het project kan iedereen online verbeteringen kan doorvoeren waardoor de kaarten lekker actueel kunnen blijven.

Fabrikant Mio pakt het anders aan met zijn nieuwe fietsnavigator Mio Cyclo (vanaf 299 euro). Het apparaat heeft op de eerste plaats een prettiger en groter touchscreen (6 inch), dat tijdens een test makkelijker blijkt te bedienen dan de Garmin-modellen. Bovendien bevat de Cyclo bij aanschaf op het geheugen van het apparaat zelf al meegeleverd kaartmateriaal voor zowel auto- als fietsnavigatie. Mio gebruikt ook kaarten van OpenStreetMap. Vier keer per jaar komen er updates uit voor maar enkele euro's per keer.

De Cyclo 300 en 305 zijn sinds mei in Nederland te koop. Verschil tussen de twee modellen is dat bij de 305 ook een cadans- en hartslagmeter worden meegeleverd. Deze bundel kost 399 euro. Tijdens het trappen zijn op het kleurenscherm de locatie, een kaartje en instructies te zien. De Cyclo houdt ook afstanden, tijden, snelheden en gebruikte calorieën bij. Het Mio-apparaat is eenvoudiger van opzet en heeft minder complexe opties dan de Garmin Edge 800. Gesproken navigatie-instructies bieden Mio en Garmin allebei niet: bij het naderen van een afslag hoor je een piepje.

Voor smartphones zijn er ook meerdere apps voor fietsers, zoals Bike Flux, Bike Hub, Bike Cyclocomputer of Scout. De laatste maakt ook gebruik van Openstreetmap-data maar wel tegen betaling van enkele euro's per regiokaart. MotionX GPS (0,79 euro) biedt bijvoorbeeld wereldwijd kaartmateriaal. Om de apps op de fiets te gebruiken moet je ze natuurlijk bevestigen op het stuur. Hiervoor zijn diverse speciale iPhone-houders te koop, zoals de Biologic iPhone Mount (50 euro). Deze beschermt de telefoon in een stuk regenbestendig plastic en de stuurbevestiging kan tegen wat schokken. Dat je iPhone op ruw terrein toch gaat vallen, blijft echter een risico. Al zijn er toch mountainbikers die op de diverse stuurhouders vertrouwen, blijkens deze video:

Speciale gps-apparaten hebben een paar andere voordelen ten opzichte van het gebruik van smartphone-apps op de fiets. Ze hebben sterkere antennes voor betere ontvangst dan op mobieltjes, en een grotere accuduur. De Mio Cyclo kan maximaal 12 uur via gps navigeren, Garmins Edge 800 haalt zo'n 15 uur en sommige wandelapparaten kunnen meer dan 20 uur gps gebruiken op aa-batterijtjes. Voor gps-plaatsbepaling is het nodig om vrij zicht op de lucht te hebben. In de stad kan het soms een paar minuten duren voordat de apparaten verbinding met de satellieten hebben gemaakt. Ook bossen en bergen kunnen de ontvangst verminderen.

De gps-apparaten bieden ook extra informatie zonder dat er een internetverbinding nodig is. Zo toont Garmin onder meer getijdentabellen en een jacht- en viskalender. De Mio Cyclo laat handige punten in de buurt voor fietsers opzoeken, zoals apotheken, supermarkten, fietswinkels en restaurants. Dat is informatie die ook via mobiel internet is op te zoeken, maar in het buitenland is het vanwege de kosten handig dat ze op het apparaat zelf staan.

Tijdens een testtochtje blijkt het touchscreen van de Mio Cyclo makkelijk in gebruik, maar hij reageert wel iets minder snel op aanrakingen dan bij smartphones. Het scherm ziet er in fel zonlicht een beetje flets uit, al claimt Mio dat dit scherm 'anti-flikkering' is. De zichtbaarheid had echter beter gekund, zoals te zien in onderstaande Italiaanse video, maar Mio belooft binnenkort te komen met een beschermlaagje voor het scherm dat ook de zichtbaarheid zou verbeteren.

Zowel bij Garmin als bij Mio zijn routes van andere gebruikers te downloaden en over te zetten. Op de Mio Share-site zijn al 150 duizend tracks wereldwijd beschikbaar. De leukste functie van de Mio Cyclo zit echter onder de knop 'Surprise Me'. Kies een tijd of afstand en je krijgt van het apparaat drie automatisch gegenereerde routes in de buurt. Zo kom je nog eens op plekken in je eigen omgeving waar je misschien nog nooit bent geweest.