Uitlegparty: Social shopmarking

Uitlegparty: Social shopmarking

11 mei 2011 om 12:18
Laatste update: 28 april 2018 om 23:52

Samen speuren naar bijzondere producten: shopmarkingsites tippen mooie spullen die je online kan kopen.

Aan het fenomeen 'social shopping' hebben we in een uitgebreide uitlegparty anderhalf jaar geleden al eens aandacht besteed. Toen ging het deels om de e-commerce variant van social shopping: webwinkelen in een sociale online omgeving met reviews, beoordelingen, aanbevelingen en crosslinks. Consumenten vertrouwen aanbevelingen van vrienden en zelfs van vreemden eerder dan reclame of sites van een merk zelf. Shoppen is altijd al 'sociaal' geweest: je praat erover, je krijgt tips, je vergelijkt wat anderen over een product zeggen en je deelt je beste aankopen met bekenden.

Maar social shopping betekent ook steeds vaker dat mensen via andere sites of sociale netwerken tips krijgen van producten, afkomstig van vrienden of de crowd. In de vorige uitlegparty kwamen sites als Kaboodle, This Next, Stylehive en Stylefeeder aan bod. Maar je raadt het al, daar bleef het niet bij. Dit soort sites zijn het laatste jaar als paddestoelen uit de grond geschoten.

Tijd voor een update over een nieuwe reeks sites: Svpply, Pinterest, Nuji, TheFancy, Playwho, Yeay.me en Wanelo. Allemaal sites dus waar mensen delen welke producten ze hebben gekocht, of vaker, zouden willen kopen. En dan gaat het meestal om bijzondere producten die online zijn te bestellen. Shopmarking in plaats van bookmarking dus. Waar mp3-bloggers nieuwe bands pluggen en Johannes van Dam nieuwe restaurants tipt, zo zijn deze sites bedoeld voor het ontdekken van mooie spulletjes om te kopen.


Svpply
Svpply is misschien wel de grootste van de zeven met meer dan 250 duizend producten van ruim 7 duizend webwinkels die de site per maand 5 miljoen keer toont. Svpply laat je spullen die je graag zou willen hebben bookmarken. De site lijkt wat op Fffound maar dan alleen voor producten, terwijl Fffound voor alle mogelijke plaatjes valt te gebruiken. Ook voor shopmarking trouwens.

Op Svpply zie je meteen welke andere leden een product ook hebben toegevoegd aan hun profiel, plus een link naar de site waar je het kan kopen. Check de afdeling Editors Pick voor de pareltjes. Je kunt ook zelf filteren op soort product, prijs en geslacht.

Je krijgt per gebookmarkt product aanbevelingen van andere items die je misschien leuk vindt, op basis van het 'like-gedrag' van andere gebruikers. Je ziet ook de laatste andere producten afkomstig uit dezelfde webwinkel en welke zaken de gebruikers die dit product hebben toegevoegd aan hun profiel recent nog meer hebben gedeeld.

Als je je eigen account hebt aangemaakt is het mogelijk om anderen leden te volgen. Dat kunnen ook winkels zijn waarvoor Svpply automatisch accounts aanmaakt. Net als de meeste andere vergelijkbare sites laat Svpply je ook na inloggen zien welke van je Twitter- en Facebook-contacten al op de site actief zijn. Svpply werkt nog aan een eigen iPhone-app. Svpply bestaat al twee jaar. Een van de oprichters stond ook aan de wieg van de bekende videosite Vimeo. Winkeleigenaren kunnen een Svvply-knop op hun eigen site zetten waarmee gebruikers met een paar kliks het product kunnen toevoegen aan hun profiel.


Pinterest
Pinterest laat je de dingen waarvan je houdt bijhouden in verzamelingen, zogeheten pinboards. Dat kan van alles zijn, zoals voedels, dranken, kunst, kleding, meubels, maar ook films, muziek, boeken en zelfs mensen en evenementen. Daarmee is de scope van Pinterest een stuk breder dan van de meeste andere sites. Elke pinboard is te volgen à la Twitter-accounts en je kunt ook items repinnen, een soort retweeten. Een paar voorbeelden van populaire pinboards: lekkere hapjes, kekke kapsels, prachtig interieur en producten met jazzstijl.

Pinterest is nog niet voor iedereen toegankelijk: je moet je mailadres achterlaten en vervolgens maar wachten tot de ontwikkelaars uit het Californische Palo Alto, op steenworp afstand van Facebook HQ en Googleplex, je toelaten. Pinterest biedt een Pin It-bookmarklet om in Firefox, Safari of Chrome makkelijker iets te 'pinnen'. Dat werkt volgens Pinterest ook op Safari in iPhone and iPad, als je eerst de bookmarklet toevoegt aan Safari op je computer en daarna je iPad of iPhone synct.

De iPhone-app van Pinterest is vorige week verschenen. Hij is ook online te proberen. De site heeft wat huisregels, waaronder 'laat alleen dingen zien die echt interessant of mooi zijn'. En: 'Promoot jezelf niet te veel, spam niet en pin geen naakt of aanstootgevende plaatjes.' Ook spoort de site leden aan om aan bronvermelding te doen via een link. Nu maar hopen dat iedereen zich er aan houdt.


Nuji
Nuji laat je producten taggen. Dat kunnen ook voorwerpen zijn die niet online staan maar die je in het dagelijks leven tegekomt. Hiervoor heeft Nuji een iPhone-app waarmee je een kiekje kan delen. Inloggen en vrienden toevoegen verloopt via Facebook.

De vormgeving is minimalistisch en heeft erg veel witruimte. Wel lekker rustig. Je ziet per product waar mogelijk meer tags van dezelfde winkel. Ander feitje over Nuji: de bekende Nederlandse blogger en trendwatcher Nalden is er ook actief. Volgens Nalden is vooral de iPhone-app een voordeel van Nuji ten opzichte van bijvoorbeeld Svpply. De app kan ook barcodes herkennen. De rubriek 'populair' van Nuji biedt relatief veel gadgets en designspullen en weinig kleding. Nuji heeft ook een bookmarklet net als Pinterest.


The Fancy
Op naar de volgende: The Fancy is een site waar je verzamelingen favoriete dingen kunt aanmaken. De site beperkt zich niet tot enkele rubrieken en laat verzamelingen toe van producten voor mannen, vrouwen, kinderen, huisdieren of gadgets, kunst, voedsel, media en voor in huis. Je kunt telkens aangeven dat je een product ook hebt en er staat een link naar de pagina op een webwinkel.

De actiefste leden zijn opgedeeld in modekenners, interieurontwerpers, kunstcritici, chefs of 'huisdierfluisteraars'. Zo blader je snel door de collecties van de belangrijkste smaakmakers op de site. Er is zelfs een hoofdredacteur. Gebruikers kunnen elkaar volgen. Vrienden van zowel Twitter en Facebook zijn makkelijk toe te voegen.

The Fancy heeft ook een spelelement, net als bij Foursquare zijn er badges te verdienen met het gedrag op de site. The Fancy heeft sinds kort ook apps voor iPhone en Android. De meeste concurrenten zijn nog niet op Android actief. Bovendien is er een Facebook-app: Fancy or not, à la de webklassieker Hot or not. Het gebruik van de site groeit snel: in april werd er 1 miljoen keer iets gefancyd.


Playwho
Al klikmoe? Even doorzetten: nog drie shopmarkingsites te gaan... Playwho is de volgende in de reeks en is nog alleen op uitnodiging te gebruiken. De site doet wat de rest ook doet en toont ook gerelateerde items, wat relatief aardig werkt. Bij elk product staat netjes de bestelling en de prijs. Het wordt eentonig maar ook Playwho heeft zo'n bookmarklet om snel met een paar kliks een product toe te voegen aan je profiel. Je kunt op deze site ook verlanglijstjes aanmaken.


Yeay.me
Yeay.me doet hetzelfde als de meeste andere sites, maar laat je niet alleen producten 'liken', je kunt ook aangeven dat je het al in bezit hebt of dat je het wilt. Op elk pagina staat een buy it here-link. Voorlopig is deze site nog het kleinst van het stel en kan je hem skippen tot het aanslaat. Yeay.me bevindt zich dan ook nog in de private bèta-fase, zodat je eerst een invitecode moet aanvragen om de site te kunnen gebruiken.


Wanelo
Wel al voor iedereen open is Wanelo, de laatste in dit overzicht. Als je klikt op 'sign up' krijg je onder meer te lezen 'This is going to be awesome.' Is het werkelijk awesome? Wanelo is niet veel beter dan eerder genoemde sites. Maar de homepage biedt in elk geval wel lekker veel plaatjes zodat je snel door veel aangeraden producten kan scrollen. Dat is bij sommige andere sites wel anders.

Er zijn ook verzamelingen aan te maken, zoals FUNiture en moederdagcadeautips - handig voor als je dat afgelopen zondag was vergeten. Wanelo lijkt vooral veel actieve vrouwelijke leden te hebben. De site rangschikt producten ook per shop. De profielpagina zien er netjes uit. Minpuntje is dat niet altijd de prijs bij een product staat. Yep, ook Wanelo heeft een bookmarklet, maar nog geen apps. De site blijft dus wat achter bij de grotere rivalen.

Voorlopig hebben we even genoeg geklikt op hebbedingen. Grootste nadeel van deze social shopmarkingsites is dat ze tamelijk verslavend kunnen werken. Je wordt er hebberig van en dat is weer slecht voor je bankrekening. Maar het is stukken prettiger dan in een drukke winkelstraat naar ramen turen. Je komt erg veel bijzondere producten tegen die je anders niet had gevonden.

Daar is shopmarking dan ook voor bedoeld: een oneindige ontdekkingstocht met hulp van de crowd. Alleen kijken naar dat moois is al leuk tijdverdrijf, zelfs al koop je niks. Jammer is dat er zoveel sites zijn die allemaal ongeveer hetzelfde doen. Uiteindelijk zullen er een paar grote overblijven. Svpply, Nuji, Pinterest en The Fancy lijken zeker blijvertjes. Happy shopmarking.

Lees meer over:

Deel via